VFU - fortbildning på jobbet!

Att få möjlighet att handleda en VFU-student är något jag önskar att alla fick uppleva. Jag har tidigare haft studenter hos mig på idrotten, det är dock ett antal år sedan. Jag har bara positiva erfarenheter från det och tackade därför ja direkt när ett nytt tillfälle gavs.

Jag kan räkna upp många positiva aspekter, här kommer jag belysa några av de fördelar som jag anser är viktiga och gagnar mitt arbete och utvecklingen av det. Visst tar det en hel del tid i anspråk, men det är det värt! Här har jag även en ypperlig chans att påverka hur blivande kollegor ska ta sig an vårt viktiga uppdrag.

Oavsett hur länge du arbetat som lärare är jag övertygad om att dina idéer och kanske till och med din inspiration ibland tryter. Studenten kommer med nya synsätt och infallsvinklar. Det är alltför lätt att hamna i sina vanliga hjulspår, man gör det man alltid gjort, bra eller mindre bra. Efter att jag genomfört en lektion hade vi en diskussion om upplägget och delarna i aktiviteten. Studenten berättade att de haft en liknande aktivitet på universitetet, men med ett annat upplägg, vilket vi nästa lektion provade. Resultatet blev att fler elever var delaktiga samtidigt, vilket jag tar med mig för framtida lektionsupplägg.

Reflekterar över vårt jobb gör vi ständigt, men inte alltid tillsammans med en blivande kollega. Förhoppningen är att studenten vågar utmana ens tankesätt som lärare. Detta tvingar fram reflektion hos mig som pedagog och får mig att fundera på varför jag gör som jag gör. Antingen stärks jag i min uppfattning eller så inser jag att det måste till en förändring. Båda resultaten är positiva för min utveckling.


Det kommer nya rön via lärarutbildningen för att tackla dagens utmaningar, som jag får ta del av via
studenten. När vi tillsammans planerade studentens lektioner kom vi in på området av tydlighet och
utmaningen med flerspråkighet i klasserna. Studenten berättade om utbildningen kring visuella
hjälpmedel i undervisningen de haft på universitetet. Jag kopplade detta till den utbildning vi alla går nu.
Vi kom fram till att det är mycket fördelaktigt att använda sig av bilder som stöd vid instruktioner, som
att visa och berätta vad eleverna ska göra och hur de olika övningarna går till.


Jag ser handledarskapet som en mycket rolig, lärorik och givande fortbildning för oss som lärare.
Hoppas fler får chansen att jobba med VFU-studenter!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning