Detta läsår, detta värdegrundsarbete.

Bildresultat för alla tillsammans barn tecknade barn

Uppdraget om värdegrunden

Enligt våra styrdokumenten ska skolan genom sitt demokratiska uppdrag främja ett skolklimat där alla barn och elever känner sig trygga och respekterade. Detta ska uppnås genom ett aktivt och systematiskt värdegrundsarbete som ska genomsyra undervisningen (skolverket).
För några år sedan när vi på F-3 ÄBC skulle utvärderade våra mål i Likabehandlingsplanen gällande värdegrundsfrågorna så fick vi en idé om att ha ett gemensamt strukturerat värdegrundsarbete under läsåret. Vi bestämde oss för att varje månad fördjupa oss i olika teman kring värdegrund och låta dem genomsyra undervisningen.
Vi tillsatte en arbetsgrupp som fick till uppgift att lägga fram ett förslag. Vi i arbetsgruppen använde oss av olika material, men idén om månadstema hämtade vi ur boken Vett och etikett året runt, BetaPedagog.
I år har vi också skapat en gemensam Teamdrive. Där lägger vi ut material, tips på böcker, diskussioner, filmer och idéer på hur man kan implementera månadens värdegrundsarbete.

Vi har jobbat med detta i två år nu och vissa månader har känts mer lyckade än andra, det måste medges. Men arbetet med ett gemensamt Värdegrundsarbete på detta sätt känns meningsfullt då man samlas kring samma värdegrundsfrågor och låter dem genomsyra all undervisning under dessa perioder.

Här nedan kommer en kort presentation av detta läsårs temaarbeten


september
trivsel i klassen
Diskutera:
Vi ska skapa förutsättningar för goda relationer mellan alla i klassen.Ju bättre vi känner varandra, desto lättare har vi att vara tillsammans.

oktober
Barnkonventionen
Diskutera:
Vad är FN?
Vad har barn för rättigheter/skyldigheter?
november
Hälsa, kost och motion
Diskutera:
Situationen i matsalen. Portioner och näringslära, bordsskick, hygien och handtvätt.
Vikten av rörelse, mat och vila.
december
Ordning och reda
Diskutera:
I skolan är vi många som samsas om utrymmen och alla saker. Då måste man var rädd om saker och respektera varandra. 
Vikten av att hålla rent och fint på toaletten, i klassrum och korridorer. Vikten av att passa tider.

januari
Vänner emellan
Diskutera: 
Vad är vänskap? För att få en god vän måste man vara en. Var rädd om dina vänner, Kroppsspråk och ögonkontakt.

februari
Netikett
Diskutera:
På nätet finns det oskrivna regler. Hur umgås man på nätet? Vad får man lägga ut. Om man inte ser varandra missar man minspel och gester.

mars
Tänk på vad du säger
Diskutera:
Tänk på att använda ett vårdat språk. Hur säger man saker man vill ha sagt på ett bra sätt. Vad är skillnaden p att prata med eller om?

april och maj
Vår miljö
Diskutera:
Vi tänker på vår miljö globalt och smått. Naturbruk, miljö och hälsa. Hur kan vi i vardagen bidra till hållbar utveckling, till exempel ta lagom stora portioner mat så att du inte behöver kasta.

Under arbetets gång har vi märkt att när värdegrundsarbetet sker tillsammans med kunskapsuppdraget i det dagliga arbetet skapas meningsfulla samtal om värdegrundens innebörd, och eleverna får lättare att relatera till det aktuella temat.

Kommentarer

  1. Som en i arbetsgruppen ser jag att detta är ett tema som borde genomsyra hela skolan. Vi har arbetat fram ett material som följer det som vi redan jobbar med under året för att det ska bli lättare att jobba med det tematiskt. Att arbeta med en gemensam värdegrund för eleverna upp genom åren skulle bara vara positivt. Hoppas att vi kan inspirera andra stadier på skolan.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning