Hur jag tänker inför NP i matematik i åk 6 som lärare.


Hur förbereder jag eleverna bäst för de nationella proven i matematik?

Jag vet att några av mina elever är “jätteskraja” för dessa och de kommer
att tycka det är obehagligt att gå till skolan dessa dagar. Matematik ger tyvärr
många skräck känslor, medans andra ser det som en kick. Att få eleverna att känna sig
trygga och lita på sin förmåga är en uppgift som vi som lärare måste försöka förmedla till dem.
Vi vet att matematik är både ett ämne där man ska få förståelse men också ett övningsämne
där man kan träna sig till en förståelse. Många vetgiriga elever med bra tålamod lyckas bra på
proven medans de med matematiskt tänk ofta kommer med lite udda lösningar som man kan
tycka är lite fascinerande, de som löser uppgiften utifrån ett bra matematiskt tänk men inte som
skolan lär. En sak är viktigt, motivation till att lära och tänka nytt, se mönster anstränga sig, om
eleven själv är villig att ta in den kunskap som den behöver för att klara av de olika uppgifterna
inför proven. Det är några av mina elever som har upptäckt nu i vår att det skulle ha varit bra om
de inte pratat bort eller sysslat med andra saker under matte timmarna. Man kan ha svårt att förstå
matematik men med övning brukar de flesta klara sig, men finns inte viljan så är det så svårt att få
eleverna motiverade att träna och repetera uppgifter.


Jag har tänkt så här inför NP:
Jag repeterar momenten som boken tagit upp men tycker inte att den var heltäckande.
Har kompletterat med en liten lathund för de olika momenten som jag vet att de kommer att stöta på.
Vi har repeterat några gamla prov där de har fått skriva själva vad de vill träna på.
Efter rättning har de fått tillbaka proven och tillsammans fått lösa uppgifter de tycker är svåra.
Ska under veckan visa några klipp från gamla NP som visar olika lösningar.
Har sett att bråk är ett område de vill träna mer och även repetera terminologin för att komma i
håg ord de inte använder så ofta t.ex medelvärde, median mm.


Jag önskar alla elever lycka till på NP och en hälsning, lita på er själva.
                                                                                     

Karin Nilsson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning