Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen



Detta är mitt första blogginlägg och jag vill här berätta om hur jag arbetar på ett språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen. I min klass har närmare 30% av eleverna Svenska som andraspråk och de utvecklar ständigt svenska språket genom att tala, läsa och skriva. Mitt dagliga arbete ställer därmed stora krav på att anpassa lektionerna så att alla elever förstår vad som sägs
och därmed känner inkludering och delaktighet.

I det här inlägget vill jag beskriva hur jag jobbar med att visualisera undervisningen med bilder som stöd

vid genomgång av berättande texter. Jag kommer också dela med mig av några exempel på de
Powerpointspresentationer jag gör inför varje kapitelgenomgång av läsläxan.

Varje vecka har eleverna läsläxa. Vi läser "Den magiska kulan" av Mats Wänblad, Natur och kultur.

Boken finns i tre svårighetsgrader, A, B och C. A står för nybörjarläsare, B för de barn som kommit en
bit på väg och C för de elever som kommit längre i sin läsutveckling. Vi läser ett kapitel i veckan.
En avgörande faktor när det gäller motivation för läsning är att de texter barnen möter är engagerande
och meningsfulla, och att de förstår textens ord, fraser och innehåll.

Texten bearbetar vi utifrån principen: Samtal före, under och efter läsning.


Samtal före läsning med bilder som stöd

Jag börjar med en genomgång av svårare ord och fraser från det aktuella kapitlet. Dessa presenterar
jag med en Powerpoint jag gjort där varje ord presentera med en bild. Vi tar god tid på oss och jag sätter
varje ord i ett sammanhang för att förtydliga orden och bilden. Denna genomgång startar ofta bra
diskussioner och gynnar inte bara de nyanlända eleverna utan alla elever. Vi vet ju idag att det är
viktigt att bygga upp alla elevers ordförråd. Under denna genomgång får också vissa elever studiestöd
och orden översatta till sitt hemspråk.

Här kommer exempel på hur Presentationerna kan se ut. ( Klicka på den blå texten så kan man

öppna presentationen).


Kapitel 13 Skräckens näste


Kapitel 14 Hur kunde du?

Kapitel 15 Det blå tåget

Samtal under läsningen

Efter genomgången läser jag texten till veckans läsläxa. Jag läser ur C-boken men visar bilderna i
dokumentkameran från A-boken. På det sätt får eleverna en omfattande text och flera bilder som stöd till
berättelsen. Jag stannar till ibland och förstärker handlingen kring de ord och fraser vi pratat om före
läsningen. Det är viktigt med den gemensamma upplevelsen av textens innehåll för att kunna diskutera
textens spänning, konflikter, mystik, humor och glädje.


Samtal efter läsningen
Efter läsningen får eleverna två och två börja träna på sin läsläxa. De elever som haft studiestöd under
lektionen tränar tillsammans med den läraren på sin läxa. De läser på svenska och diskuterar innehållet
utifrån sitt förstaspråk.


Detta arbetssätt med att lägga ner ett stort arbete före läsningen med bilder som stöd har gett mina
eleverna större förståelse för textens innehåll och gjort dem till mer engagerade läsare. Vi vet alla att
associationer till bilder kan hjälpa oss att minnas bättre. Om vi kompletterar texter med bilder får eleverna
något att ”hänga upp” sin kunskap på. Detta ökar förståelsen och utvecklar ordförrådet.
Speciellt viktigt har det visat sig vara för elever som inte riktigt behärskar svenskan än, de känner sig
mer inkluderade och det har resulterat i att de utifrån sina förutsättningar deltar mer och mer aktivt under
textläsningens alla moment.

Kommentarer

  1. Vilket otroligt arbete du lägger ner för att ge alla elever möjlighet att lyckas och förstå. Dina PowerPoints visar hur viktigt det är att använda bildstöd.
    Du är en inspiration i hur man kan jobba med studiestöd på ett bra sätt.

    Ylva

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden 🙏

    SvaraRadera
  3. Dina PowerPoints som bildstöd passar ALLA elever oavsett modersmål. Det ger klassen en gemensam språngbräda in i språket och vi samtalar om ord och ordens betydelse som jag tror att alla elever behöver.

    Du är en digitala förebild för mig.

    Jenny

    SvaraRadera
  4. Tack Jenny! Och att du är med på de
    lektionerna och sedan fortsätter textsamtalet med enskilda elever blir ju bara SÅ bra för dem.

    SvaraRadera
  5. Härligt och fint inlägg Anette, viktigt att dela med sig av goda exempel!

    SvaraRadera
  6. Mycket bra lektionsupplägg!

    SvaraRadera
  7. Jättebra skrivet Anette. Hoppas dina goda exempel inspirerar fler.

    SvaraRadera
  8. När jag läste ditt inlägg Anette fick jag inspiration till hur jag ska arbeta vidare med läsläxan i min egen klass.

    SvaraRadera
  9. Hej alla, jag är Adorjan Adelmo från byn Yasinya Ukraina och jag vill bara säga ett mycket rungande tack till Pedro Financial lånetjänster för deras uppriktighet, öppenhet, transparens, sanningsenlighet, kärlek och stöd under och efter att de fått lånemedel från dem. Jag har gått igenom mycket i händerna på livet och tiden kommer inte att tillåta mig att säga allt jag gick igenom under pandemins år, men Gud svarade på mina böner genom stödet och kärleken från Pedro Finansiella lånetjänster som omfamnade mig och förstod mig trots mitt initiala tvivel och oseriöshet och med hans goda hjärta och kärlek är jag nu husägare genom hans 3% ränta lånefonder och jag har lovat att sprida denna nyhet och även berätta för världen att det fortfarande finns äkta och få bra onlinelåneföretag där ute som kan hjälpa och även återuppliva ett torrt ben som jag var.



    Missa inte att lyssna och läs detta vittnesbörd eftersom det här är en sann livsförändrande upplevelse och alla som behöver en sådan vändning bör inte tveka eller tvivla på detta eftersom jag har bevisat och jag svär till Gud i himlen att den här historien är verklig och också berättelsen om min erfarenhet med dem.



    Kontakta dem idag för konsoliderat lån, företagslån, bostadslån, billån, personligt lån.



    E-post: pedroloanss@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning