Var sak har sin tid


Var sak har sin tid eller som i en bibelöversättning, allt har sin tid,           som att det finns en tanke, en mening med allt. Det kanske finns en plan, som vi inte alltid förstår.

När jag  fyllde sexti hände det konstiga saker med min omgivning. Det ställdes frågor, som jag inte hade förväntat mig
- När ska du sluta arbeta?
- Kommer du att gå ner i tid?
- Hur länge vill du jobba?
osv.
Frågor som jag inte hade svar på men tydligen ska man planera slutet på sitt
yrkesliv. Även om jag insåg att yrkeslivet en dag går mot sitt slut.
Det verkar som att andra har föreställningar om mitt liv som pensionär,          
eller ……….
Jag själv har tyvärr inga egna föreställningar om mitt liv som pensionär och
det är kanske det som är problemet. Jag trivs med mitt arbete och vill att
livet och vardagen ska fortsätta ett tag till men inser att jag måste börja
fundera på pensionärslivet som väntar men inte låta det helt ta över livet.

Jag läste en artikel kring ångest inför pensionen och där diskuterade man
över var man hade sin egen självkänsla. Om man kände att man hade en
tillräcklig självkänsla eller om den hängde på externa prestationer. Om en
stor del av självkänslan finns i yrkeslivet så skrev man att det kan bli tomt
när man slutar. I samma text så sa man att om man är lagom engagerade i
jobbet så klarar man sig ofta bättre när lämnar yrkeslivet.

ÄR DET DET JAG SKA GÖRA, ENGAGERA MIG MINDRE. HUR GÖR MAN DÅ?

När jag löst detta problem så återkommer jag.               
Ha en bra dag//A-C

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning