Läsning och Läsningens glädje


Det här är mitt första inlägg i bloggvärlden och jag funderade länge på
vad det skulle innehålla. Eftersom jag är förstelärare i språk, läs och skriv
ska det också visa vad som definierar mig och då blev det självklara valet
läsning och läsningens glädje.


Jag får ofta frågan från lärare och föräldrar
-vad ska vi göra? de tycker inte om att läsa!
Med de menas allt från små barn till ungdomar. Mina råd kan kännas självklara men ofta behöver man en påminnelse.

Du ska vara en förebild!!!!!
Prata dig varm om läsning, visa böcker du har läst, berätta om dina
läsupplevelser som liten. Förklara att läsningen är grunden till all kunskap och det fantastiska i att man kan skaffa sig ny kunskap hela tiden. Jag berättar ofta om att idag har jag lärt mig något nytt, nämligen:
Gör en mysig läshörna. Ha en läsvagn som visar att man kan läsa olika saker, serier, poesi, fakta, lego instruktioner, sagor m.m. Gör iordning en korg med läskompisar. Mina elever älskar att ha en läskompis bredvid sig när de läser, speciellt pojkar.

Ge lästips ofta. Bjud in föräldrar och anhöriga. Vi hade under en period besök av läsande förebilder. Mammor, pappor, morföräldrar, farföräldrar, syskon, rektor och många andra kom och läste för oss. Det gav ett fantastiskt resultat, barnen pratade sig varma om läsning och våra spännande besök. Med detta vill jag säga att det är bara fantasin som sätter stopp för hur man kan locka till läsning.


Varje år i augusti innan skolstart brukar jag prata för blivande ettors vårdnadshavare om det viktiga med läsning. Jag uppmuntrar också till att ljuga om det behövs. Lägg tidningar, böcker på ditt nattduksbord eller lite varstans. Visa att du tycker det är viktigt att läsa. Jag har inte tänkt så mycket på denna uppmaning tills jag nyligen hade ett utvecklingssamtal med en elev och förälder. Vi pratade om att vi snart jobbat tillsammans i tre år och allt vi hade lärt oss tillsammans. Föräldern säger då: kommer du ihåg när du sa till oss att vi skulle ljuga att vi läste även om vi inte gjorde det?
Vi ljög då, men idag behöver vi inte ljuga mer för nu läser vi på riktigt alla fyra i familjen och njuter av det . Mitt hjärta blev alldeles varmt och mina ögon våta. Det är när man får höra sånt här som man känner att man har världens bästa jobb. Om jag lyckas inspirera några familjer så att de
tillsammans upptäcker läsningens fantastiska värld, är det värt allt.

Som avslutning vill jag säga att det finns en helt förtrollande, spännande och
fantastisk värld att upptäcka genom läsning. Jag hoppas du upptäcker den,  men om du behöver hjälp våga fråga.

Ylva J Säfström

Kommentarer

  1. 👍 Att skapa glädje kring läsning kan vara lite knepigt. Gillar alla förslagen du skriver om. Speciellt viktigt anser jag det är att ha närvarande vuxna förebilder när man utvecklar läsningen. Att ha någon att diskutera det man läser om brukar ge både motivation och glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din respons. Håller med om att vi måste jobba mera med vuxna förebilder.

      Radera
  2. Att vara inspirerande läsförebilder är viktigt för alla oss pedagoger och vuxna. Med flera läsande förebilder visar vi att alla läser olika och på olika sätt.Vi måste upptäcka allt vi faktiskt läser.
    Fin och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet Ylva!
    Vi blev mycket inspirerade av tipset med föräldrar som läsande förebilder,det föll väl utså vi kommer att köra detta även i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ni kommer att fortsätta med läsande förebilder. Jag tycker att det var ett bra sätt att också få in föräldrarna i klassrummet på ett naturligt sätt.

      Radera
  4. Bra förslag. Jag som inte är nån storläsare har alltid en bok på nattduksbordet. Tyckte också att läsande förebilder blev väldigt lyckat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du har böcker liggande framme. Fortsätt att lägga dom på flera ställen. Jag hoppas att vi kan utveckla arbetet kring läsande förebilder mera.

      Radera
  5. ������ Mera läsning åt folket!

    SvaraRadera
  6. Jag kommer ihåg när min son upptäckte böckerna Elak och Pucko av Fredde Granberg, inte alltid rumsrena men vad han läste...och sedan i åk 8 hade eleverna besök av författaren Magnus Nordin som skriver om varelserna och då skulle han läsa de böckerna. För två veckor sedan sade han: -Det har kommit ut två böcker till av Nordin, kan du beställa dem? Han går andra året på gymnasiet nu och kommer ihåg denna författare som gjorde intryck. Med glädje...... sade jag! Jag har alltid läst mycket och gör det än och ser att han tagit efter. Så omgivningens påverkan har stor betydelse precis som du skriver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir jätteglad när jag läste ditt inlägg. Härligt att någon frågar efter nya böcker som din son gjort. Jag brukar säga till mina föräldrar i skolan att de ska ge böcker i födelsedagspresent och julklapp, det är de bästa presenterna. Tänk om fler föräldrar gjorde som du då skulle läsförmågan öka hos alla barn och ungdomar.

      Radera
  7. Ditt inlägg är så viktigt! Jag har läst varenda kväll med min äldsta son sedan han var 6 månader. Vi har pratat om texter, bilder och ibland har vi fantiserat om och diskuterat kring hur vi skulle ha gjort om vi var huvudpersonen. Jag är helt säker på att det är detta som är grunden till min sons glädje i att sätta sig och läsa en spännande bok. Har även tvingat min man att ha en bok på sitt sängbord som samlar mer damm än vad den används. Läsande förebilder är viktiga!

    SvaraRadera
  8. Tack för dina ord.
    Din son kommer att ha de bästa förutsättningar man kan ha och framförallt läsglädje.
    Ge inte upp kring din man, efter 25 år tillsammans med mig har min man äntligen börjat uppskatta att läsa. Det är aldrig försent.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning