Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning

Tidigare har jag berättat om hur jag använder mig av Pauline
Gibbons cirkelmodell i svenskundervisningen, nu har jag
även tagit med mig cirkelmodellen in i engelskundervisningen.


Under vårterminen spanade jag och mina kollegor efter nytt
läromedel i engelska. Och som sagt eftersom jag arbetar
efter cirkelmodellen i svenskämnet, där vi gemensamt
bygger upp kunskaper om olika textgenrer genom att bland
annat arbeta med struktur, innehåll, ord och begrepp, för att
sedan få verktyg att läsa och skriva egna texter, föll jag för
Skills, Natur & kultur. Läromedlet är uppdelat i fyra Units
och efter varje Unit kommer ett avsnitt som heter Writings
skills. Tanken är att man byggt upp en ordbank, fraser,
grammatik för sedan kunna skriva en längre text i Writings
skills.
Efter cirka två månader har jag fått en ny kick i min
undervisning och jag ser samt hör att eleverna gillar arbetssättet
och läroböckerna. Först presenteras en berättelse där Vega och
Leo är på äventyr, sedan kommer en Goodie bag med viktiga
ord och fraser samt grammatik, vidare blir det ett avsnitt för
Talking och slutligen ett faktaavsnitt. Hittills har vi i åk 5 åkt
med Skills över till USA för att resa runt där. Vi har träffat
barn från USA och Storbritannien som berättat om sina skolor
och jämfört med den svenska skolan. Vi har även diskuterat
och jämfört brittisk engelska med amerikansk engelska. Vi
håller på att bygga upp vår kunskapsbank för att sedan
skriva en instruerande text. 
Dessutom ges det utrymme för annat som spela spel, se film samt
digitala övningar som att spela in sig själva och lyssna, lyssna på
texten själv och härma m.m. Varierande övningar inom samma
temaområde motiverar både elever och pedagoger.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen