Motivation och lärande

Jag har alltid reflekterat mycket över hur jag kan skapa motivation hos mina elever och jag bär alltid med mig detta när jag planerar och organiserar min undervisning. Jag tror att vi ofta behöver förhålla oss till elevers motivation och att det i hög grad påverkar hur framgångsrik vår undervisning är och hur vi kan få elever att känna att skolan är rolig och lärorik. Att skapa motivation för lärandet är centralt i hur lärare planerar och organiserar sin undervisning. Motivation är också en viktig nyckel till elevers skolframgång.

"Om läraren tror att eleven kan lyckas ökar motivationen och därmed möjligheten att nå målen."
(Publicerad artikel av Skolverket, utveckling och forskning.)
Thomson och Wery menar att motivationen påverkas av flera olika saker:
- förväntningar på elever
-känslor som väcks vid framgång eller misslyckande
-psykisk och fysisk ansträngning
-olika problem som individen stöter på i och utanför skolan
-bedömningssätt
-återkoppling från läraren osv.

Jag tror också på att det är viktigt hur vi som lärare agerar i klassrummet. Som lärare planerar jag ofta mina lektioner utifrån att jag vill att eleverna ska få upplevelser, vara aktiva och kreativa, få möjlighet att samspela med andra och få möjlighet att öva och pröva. Allt detta måste vägas in för att skapa gemensam motivation i klassrummet och hos den enskilda eleven. Begreppet lektionsdesign är något som diskuteras samt hur man kan lägga upp lektioner utifrån en plan s k spaced learning. Båda dessa begrepp är något som känns aktuellt i min praktik.

KASAM - känsla av samhörighet är också en viktig aspekt för elevers motivation. Elevers motivation påverkas av den lärandemiljö som eleven vistas i och hur eleven mår och tror på sin egen förmåga. Därför är det viktigt att jag som lärare är lyhörd och försöker arbeta så att eleverna känner sig delaktiga och att de har inflytande att påverka sitt lärande. John Hattie presenterar i sin studie Visible learning olika famgångsfaktorer för elevers lärande i skolan. Nästan alla av dessa faktorer relaterar till vad lärare gör tillsammans med sina elever. Högt upp på listan kommer lärarens och elevens relation till varandra. Det lärare gör tillsammans med sina elever i en nära relation är mest avgörande för att elever faktiskt lär sig och skapar en inre motivation. (Läxor och prov kom väldigt långt ner på den här listan...
)Motivation i skolan handlar om att skapa en meningsfullhet och motivation är också situationsbundet. Som lärare är det därför en utmaning och en stor källa till framgång för eleverna om man lyckas skapa motivation med engagerade elever i sitt klassrum!

Slutligen vill jag dela med mig av något som skapat stor motivation i mitt klassrum senaste veckan. Vi har arbetat mycket med känslor i vårt värdegrundsarbete och vad som kan få eleverna att känna olika saker. Eleverna har fått sammanställa sina drömmar om framtiden och hur de känner i "ordmoln" med hjälp av ett webbaserat verktyg. Där har eleverna kunnat välja form och designa sina egna ordmoln och det har de tyckt varit både kreativt och roligt. Sidan vi använt oss av heter:
www.wordArt.com men det finns säkert fler liknande verktyg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning