Att stimulera eleverna till tal och kommunikation.

Att tala inför klasskamrater kan ofta vara svårt. Även för elever i de tidiga skolåren finns en viss oro för att tala inför grupp.

Hur kan man på ett enkelt och elevnära sätt stimulera eleverna till att vilja tala inför klassen och sina klasskamrater?

Min kollega Annika, som arbetar i parallellklassen och jag bestämde oss för att låta eleverna tala och berätta till sina egna bilder.

Vi utgick från en idé om en Resande nalle. Vår läsebok i årskurs 2 heter Diamantjakten och handlar om en skolklass som har skickat ut en nalle med ett meddelande runt halsen. På lappen står att den som hittar nallen ska ta med den på en resa och sedan skicka en rapport tillbaka till klassen. Maj-Björn som nallen heter hamnar på många spännande platser.

Annika och jag började med att fixa till en egen Maj-Björn till respektive klasser. Vår nalle är dock inte lika äventyrlig som den i Diamantjakten. Vår nalle har till uppgift att följa med eleverna hem till dem och hälsa på. Uppdraget är att Maj-Björn och eleven ska fotografera något hemma som eleven vill visa och berätta om för klassen. Runt halsen på Maj-Björn hänger ett meddelande till vårdnadshavarna.






Maj-Björn och en ipad skickas hem i en fin tygpåse och i uppdraget ingår att det ska vara tillbaka på skolan nästkommande dag.

När eleverna visar sina bilder inför klassen så kopplar vi ipaden till projektorn. Några tumregler som eleverna ska följa när de arbetar med presentationen är att de ska försöka tala högt och tydligt och ha ögonkontakt med sin publik. Lyssnaren ska sitta still, visa sig intresserad och titta på den som talar. En nyfiken publik får talet att lossna.
Frågestunden tar vi efteråt. Den som redovisar ska få möjlighet att tala till punkt utan att bli avbruten. Vi avslutar varje redovisning om att prata om vad eleven gjort bra. Jag ger alltid mycket beröm. Det ska vara en positiv upplevelse att framträda.

Det har varit med ett stort engagemang och glädje som eleverna har visat sina bilder hemifrån. Exempelvis har de fotograferat sina djur, leksaker, rum, utemiljöer, föräldrar, syskon mm. Eftersom bilderna är så personliga och elevnära har det varit överraskande enkelt för dem att tala inför klasskamraterna. Vi har sett att med detta arbetssätt så har eleverna fått större tillit till sin egen förmåga att tala inför andra. Vi har och märkt att de känner sig stolta och växer när de får en grupp med intresserade lyssnare som mottagare. Vill varmt rekommendera detta upplägg.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning

Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen