Jag deltar i ett nätverk som heter Sol i Värmland. Det är ett av de sjutton regionala nätverk för språk- läs -och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk- läs - och skrivutveckling). Jag har varit med sedan starten 2011 då vi var några kommuner från Värmland som deltog. Idag deltar alla Värmlands kommuner och vi är 21 deltagare. Hösten 2018 började också Maria Carlsson från Kyrkhedens skola i nätverket, så nu har Hagfors två representanter vilket är jättebra.
Eftersom vi samarbetar med CSL och RUC Karlstads universitet får vi ta del av den senaste forskningen. Nu senast Anna Lindholm som berättade om flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. Varje år försöker vi också att anordna en större föreläsning som är öppen för alla. Vi har haft besök av Barbro Westlund, Martin Widmark, Josefin Nilsson, Lisa Molin m.m.
Vi läser litteratur som vi diskuterar på olika sätt, ibland träffar vi också författarna. I år har vi läst "Digitalisering, literacy och multimodalitet" och "Digital kompetens".
Vi har också i år två dagars extra utbildning med STL (skriva sig till lärande) där fyra stycken lärare från Hagfors kommun också deltar. STL
modellen handlar om strukturerad planering där man har fokus på skrivprocessen genom digitalt skrivande, publicering och återkoppling.
Den ser digitala verktyg som en hävstång för lärande. Det är läraren som
äger det pedagogiska ledarskapet och tekniken stöttar. Genom forskning
har man sett att detta arbetssätt gynnar pojkar och minskar spridningen mellan könen, man har också sett att om man arbetar med digital teknik utan specifika modeller eller metoder sjunker resultaten för eleverna.
Den största behållningen av dessa träffar är dock att få lyssna på alla deltagare och höra om hur det ser ut i de olika kommunerna. Vilka utvecklingsarbeten drivs, hur jobbar man med språk- läs och skrivfrågor. Jag vill uppmana er att gärna gå in på Pedagog Värmland där Sol i Värmlands blogg finns.Där finns också en länk till vår blogg.
Hör gärna av er om ni undrar över något, eller vill ha mer information.
Ylva J Säfström
modellen handlar om strukturerad planering där man har fokus på skrivprocessen genom digitalt skrivande, publicering och återkoppling.
Den ser digitala verktyg som en hävstång för lärande. Det är läraren som
äger det pedagogiska ledarskapet och tekniken stöttar. Genom forskning
har man sett att detta arbetssätt gynnar pojkar och minskar spridningen mellan könen, man har också sett att om man arbetar med digital teknik utan specifika modeller eller metoder sjunker resultaten för eleverna.
Den största behållningen av dessa träffar är dock att få lyssna på alla deltagare och höra om hur det ser ut i de olika kommunerna. Vilka utvecklingsarbeten drivs, hur jobbar man med språk- läs och skrivfrågor. Jag vill uppmana er att gärna gå in på Pedagog Värmland där Sol i Värmlands blogg finns.Där finns också en länk till vår blogg.
Hör gärna av er om ni undrar över något, eller vill ha mer information.
Ylva J Säfström
Det känns som det var väldigt länge sen som vi träffades första gången i Arvika... Å ena sidan är det inte så många år sen, men å andra sidan så har det hänt väldigt mycket! Många föreläsningar, workshops och givande samtal har det blivit och jag är tacksam för allt SOL ger!
SvaraRaderaDet är verkligen bra att vi har deltagare i nätverket, samt att ni sedan sprider det vidare ut till arbetslagen. Spännande att höra mer kring boken digital kompetens!
SvaraRadera