Digitala prov

Under de år vi haft tillgång till program för att göra digitala prov på gymnasiet så har jag hört många positiva och även några negativa kommentarer jag nu tänkt dela med mig av. Med digitala prov menar jag i detta fall prov som skrivs på dator eller "padda" där elevernas övriga digitala frihet (ex. genom att låsa datorn i provläge så de inte kan använda andra sidor eller dokument). Jag har även inför detta inlägg gjort ett kort frågeformulär som jag på ett helt ovetenskapligt sätt delat ut till vissa högskoleförberedande program, alla tre årskurserna finns representerade (49 elever har svarat).

Generellt sett så anser eleverna när jag diskuterat skolans provprogram med dem att det vore konstigt om de inte kunde använda datorerna i en provsituation när de kan (och ska) arbeta med datorer annars. Några påpekade att skriver de fel är det smidigt att rätta till sina misstag eller lägga till mer där de kommer på saker i efterhand. Någon elev sade att om han skrev för hand skulle han inte hinna färdigt med uppgiften i tid eller hinna glömma bort vad han menat skriva eftersom han skrev så mycket långsammare för hand än på datorn. Det finns även elever som sagt att de känne mindre stress i provsituationen när de skriver på datorn.

Negativa aspekter som kommit upp i samband med prov på dator är att det ibland kan kännas stressande när andra elever slår hårt på tangenterna och det "rasslar och knäpper" hela tiden. Just i samband med det provprogram vi har på skolan har det varit segt och det de skrivit kommer upp i dokumentet med fördröjning (ett problem de sagt de inte upplevt denna termin i samma utsträckning som under vårterminen). Någon enstaka gång har elever haft svårt att lämna in prov, ibland pga. att de inte haft internetuppkoppling eller att något blivit fel för just dem. (I sådana fall kan man ta in provet via USB).

Information från mitt formulär:
89,8% av eleverna svarade att de föredrar digitala prov, 98% har använt skolans provprogram och för 46,9% av dessa elever har digiexam aldrig krånglat (det har inte krånglat för någon elev i åk. 1). På frågar då de skulle visa hur väl de gillar vårt provprogram, genom att sätta 0- inte alls till 5-väldigt bra, kom följande svar: 0-1 elev (2%), 1-ingen (0%), 2- 4 elever (8,2%), 3- 17 elever (34,7%), 4- 17 elever (34,7%), 5- 10 elever (20,4%).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning