Ritskola. Att teckna bilder med hjälp av enkla geometrisa former..

Ritskola. Att rita bilder efter enkla instruktioner.


Hur ritar man en fisk, fröken? Hur ritar man en bil, en nyckelpiga eller en rymdraket? Detta är vanliga frågor till mig som jobbar i de tidiga skolåren där bildämnet ofta ingår som en naturlig del i alla ämnen. Ofta illustrerar eleverna med bilder de ord, meningar och texter de skriver och arbetar med på lektionerna.

För några år sedan fick jag boken Konst med geometriska former i min hand (Betapedagog).

Denna bok har jag sedan dess ofta använt i min undervisning. Dels för att hjälpa eleverna att illustrera sina egna texter men också som rena bildlektioner. Vi kallar dessa lektioner "Ritskola" och tecknar bilder utifrån aktuella teman.

I boken finns många tips och idéer på hur man kan rita olika figurer på ett mycket enkelt och roligt
sätt. Instrutionerna, med färglada illustrationer är enkla att följa och visar steg för steg hur man tecknar
med hjälp av enkla geometriska former. Man utgår från cirklar, halvcirklar, trianglar, kvadrater med
mera och ritar då med enkelhet en bil, pingvin, havets djur eller till exempel en rymdvarelse.
Eleverna lär sig rita samtidigt som de befäster sin kunskap om de geometriska formernas begrepp
och form.

Jag brukar dela in ett A4 ritppapper i fyra delar och låter sedan eleverna följa med i mina instruktioner
genom att rita en figur i den första rutan. Sedan får de rita i de övriga rutorna själva. Kreativiteten och
ritglädjen brukar snabbt infinna sig och man märker att eleverna genast börjar utveckla sina egna idéer
utifrån utgångsskissen.

Så här kan de se ut när man lärt sig rita rymdvarelser. Bilderna använde vi
sedan när vi skrev sagor om Rymdvarelser.




Här är en bild från vårt tema Vatten. Eleverna lärde sig rita olika djur från havet, de klippte sedan ut sina bilder och gjorde egna fina kollage av dem.

Boken Konst med geometriska former är en rolig och inspererande bok som jag varmt rekommenderar för att inspirera eleverna till att komma gång med att våga rita och utveckla sina egna idéer.

Kommentarer

  1. Vilka härliga bilder, ett fantastiskt sätt att lära sig rita på ett enkelt och tydligt sätt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning