SKUA Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Bildresultat för skua språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Efter att jag nu har gjort klart min utbildning på NC (Nationellt centrum för svenska som andraspråk) kan jag nu titulera mig SKUA-utvecklare. Utbildningen har fått mig att inse ännu tydligare hur viktigt det är att få alla att förstå att detta är ett arbetssätt som gäller alla barn/elever inte bara nyanlända eller barn med ett annat modersmål än svenska. Det gäller all undervisning i alla ämnen i alla årskurser. Det är inte en metod som man jobbar med under en period för att sedan lägga åt sidan. Det är ett förhållningssätt som inte handlar om att göra undervisningen enklare utan att ge stöttning och modellera före- under-efter olika moment.Den skiljer inte på språk och innehåll, ämneskunskaper och språk utvecklas parallellt och lärande sker tillsammans med andra.   
Bildresultat för greppa språket
Alla lärare är inte svensklärare men ALLA LÄRARE ÄR SPRÅKLÄRARE I SITT EGET ÄMNE!  

I skolverkets bok "Greppa språket" finns en bra sammanfattning om vilka saker som gynnar elevers lärande i olika skolämnen, de är: 
- läraren betonar läsning och skrivande
- läraren betonar muntlig framställning, lyssnande och visualisering
- läraren betonar tankemässigt krävande uppgifter     
- läraren känner till och kan analysera språket i sitt ämne
- läraren fokuserar på en medveten utveckling av ordförrådet i ämnet
- läraren förstår vilka texter som är ämnestypiska och vad som kännetecknar dem
- läraren undervisar om vad som utmärker olika texter i ämnet och också om olika  lärandestrategier, och använder olika typer av formativ bedömning av elevernas prestationer
- läraren skapar en elevcentrerad klassrumsmiljö                                  

Enligt mig kan du inte välja om du vill jobba språk- och kunskapsutvecklande, du måste om dina elever ska få möjlighet att utvecklas och nå skolframgång.
"Varje elev har rätt att utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter." (Lgr 11 s.10)

Ylva






Kommentarer

  1. 👍 Ja, SKUA är viktigt! Tänker på vad betydelsefullt det är att medvetet och tydligt arbeta med nya ämnesord och begrepp när man går in i ett nytt arbetsområde i till exempel SO. När man jobbar med eleverna är det bra att ha i åtanke att det är skillnad på att förstå ett ord när andra använder det och att själv kunna hitta och använda ordet i rätt sammanhang. Därför måste vi låta eleverna få träna mycket på de ord som dyker upp i olika ämnesområden.

    SvaraRadera
  2. Att jobba med SKUA är inte bara bra för elever med annat modersmål än svenska, det är bra för alla elever. Alla elever har rätt till att utvecklas så långt som de kan i skolan, oavsett språk.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning

Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen