Talkshow på schemat



Just nu i år åtta har vi förmånen att få vara publik på olika talkshows som eleverna har förberett och arrangerat. Ämnet är "Företag" och eleverna presenterar ett företag som startades i Sverige för minst 100 år sedan. Bakom oss ligger nu allt jobb med att söka fakta, skriva intervjuer, göra manus och fixa rekvisita. Det är en härlig känsla när ljuset i klassrummet släcks, när alla i publiken sitter tysta och en förväntan ligger i luften.

Åtta olika talkshows har vi fått ta del av hittills och eleverna har visat kreativitet och bjudit på sig själva. Vi har fått lyssna till intervjuer av historiska personer, sett fina presentationer och en grupp bjöd till och med på dockteater. Innan man gjorde sin talkshow fick man göra ett "genrep" för en grupp klasskamrater som eleverna själva valde ut. Varje grupp fick på detta sätt möjlighet att träna inför publik, få respons innan man stod på den "riktiga scenen" och även möjlighet att bearbeta sin "talkshow" utifrån respons.

I detta arbetsområde jobbar vi med svenska, historia, samhällskunskap och geografi. Arbetet med att följa ett företag från uppfinning i t.ex. slutet av 1800-talet till idag kopplar ihop olika arbetsområden och blir en bra övergång mellan dem. Nu lämnar vi arbetsområdet som har handlat om arbetsmarknad och samhällets sektorer och fortsätter med en djupdykning i industriella revolutionen.






Kommentarer

  1. Vilket underbart arbetssätt Maria, och en bra idé om man vill locka elever till att tala inför grupp.
    Härligt!

    SvaraRadera
  2. Måste bara hålla med Anette, vilket härligt sätt att motivera och utmana eleverna på!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning

Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen