Pedagogisk digitalisering

Gymnasiets arbete med pedagogisk digitalisering
Under de senaste tre åren har vi på gymnasiet övergått mer och mer till en digitaliserad undervisningsform, med bland annat googleplattformen och examinationsverktyget digiexam  samt palgiatkontrollen urkund.  De erfarenheter vi fått genom detta är att det är oerhört viktigt att eleverna lär sig och förstår att använda de digitala verktygen rätt för att inte skapa mer stress och frustration.

Fördelar med att använda digitala verktyg i undervisningssituationer är att:
* Det är lättare att arbeta med förförståelse genom att lägga ut material i förväg i classroom.
* Frånvarande elever kan ta del av exempelvis planering, presentationer och arbetsuppgifter genom classroom.
* Finns det en tid för inlämning i classroom kommer denna automatiskt att läggas in i elevens googlekalender.
* En koppling finns för att enkelt skicka uppgifter inlämnade i classroom genom urkund.
* Miljömässig innebär digitaliseringen att vi använder mindre mängd papper, även om vi inte nått så långt som att bedriva undervisningen papperslöst.
* I google dokument kan elever och pedagoger läsa in sin text och få fram ett skrivet dokument (funktionen är dock lite fyrkantig så en ordentlig koll behövs så att google verkligen hört vad du sade) - Funktionen finns under rubriken verktyg.
* Texter både i dokument och på nätet kan läsas upp - Finns under inställningar, avancerat och klicka tillgänglighet, tillgänglighetsfunktioner (klicka visa alltid i systemmenyn för att få upp symbolen).
* Dokumet kan lätt delas, något som är till fördel vid exempelvis grupparbeten.
* Genom att använda sig av digitaliserade prov i en miljö där övriga datafunktioner stängs ner minskar risken för plagiat eller annat fusk. Eftersom eleverna är vana vid att arbeta på sin chromebook avdramatiseras provtillfället och många elever uppger att provsituationen upplevs mindre stressande.
* Exempel på andra verktyg som elever upplevt motiverande och roliga i undervisningen är quizverktygen mentimeter och kahoot. Dessa kan med fördel förutom ren frågesport på de kunskaper de har förvärvat även användas för att avsluta eller knyta ihop olika lektioner.

Nackdelar med att använda digitala verktyg i undervisningssituationer är att: 
* Dokumet kan lätt delas, detta kan vara en nackdel då individuella uppgifter eller prov görs i googledokument och dessa då kan delas vidare till flera. Något att tänka på för pedagogen, vid en sådan uppgift kan digiexam vara ett bra alternativ.
* Rent tekniskt strul så som att nätet ligger nere mm. kan skapa stress och bekymmer för både elever och personal.
* Om elever och/eller pedagoger inte känner till eller har otillräcklig kunskap om verktyget går mycket tid åt till detta.
* På chromebook är det problematiskt att visa film i dvd-form och där behöver pedagogen då tillgång till en "vettig" och laglig streamingtjänst.

Länkar till de två quizverktygen vi nämnde:




Vi hoppas att ni fått en inblick i vårt arbete hittills med pedagogisk digitalisering. Det viktiga är att komma ihåg att pedagogiken är det viktiga och det digitala verktyget bara är en metod och aldrig kan ersätta god pedagogik.
Leena och Elisabeth




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning