Mindfulness...

 Mindfulness - Sitta stilla som en groda

- mindfulness för barn 5-12 år  ( och deras föräldrar)  

Detta är ett boktips som är fantastiskt för oss som har de yngre barnen. Jag har även nämnt den på mina utvecklingssamtal då jag sett goda resultat vad gäller just, att kunna slappna av för några av mina "yviga" elever. Det är min kollega Linnea Eriksson som hittade denna bok på Instagram eller Facebook. Det är Natur och kultur som givit ut boken och den är skriven av författaren Eline Snel.   

      Bildresultat för sitta stilla som en groda

"Många barn är översköljda av intryck och har fullt upp nästan jämt. Det kan göra dem trötta, oroliga, stressade och rastlösa. De enkla minfulness- och meditationsövningarna  i boken hjälper barnen att hämta andan och känna efter vad de behöver här och nu. De lär sig slappna av, öka sin koncentration, somna lättare, hantera svåra känslor samt att bli mer tålmodig och närvarande. "   

Vad är mindfulness? = medveten, positiv uppmärksamhet, närvaro i nuet - en förutsättningslös och positiv öppenhet inför det som pågår inom och runtomkring oss. Det innebär att leva i nuet ( vilket inte är samma sak som att tänka på nuet), utan att värdera eller bortse från något och utan att bli distraherad av vardagens stressfaktorer.


Detta är en bok som jag har haft stor nytta av ända sedan vi köpte in den för ett par år sedan. Vi pratar ofta om (vilket jag skrivit i tidigare inlägg) hur viktigt det är att våra barn rör på sig, men vi får heller inte glömma bort att vi ska lära dem koppla av, och bort också. Det tror jag att de kan behöva hjälp och stöttning med. Just den här boken sträcker sig upp till 12 år, men det finns ju övningar för våra äldre ungdomar också. Jag har två barn hemma, 11 och 14 år så jag är mycket medveten om att det inte är så lätt att få de att förstå vikten av att "koppla bort", slappna och bara andas i nuet. Det krävs hårt arbete även som vårdnadshavare. 

Allt fler av våra barn och unga lider av psykisk ohälsa och mår sämre och sämre, Vad beror detta på? Stress vet vi är en bidragande orsak, men de anledningarna är troligtvis många och varierande. Dessa ska givetvis tas på allvar. Vi kan också kan se hur det kryper lägre och lägre ner i åldrarna. Sitta stilla som en groda är självklart inte en helhetslösning, men den kan vara en hjälp på vägen. Jag kan lova dig, övningarna fungerar även på äldre barn...

Till boken följer även 11 inlästa övningar. De finns på www.nok.se/sittastillasomengroda och är helt gratis. 


"Det är så himla härligt att bara leva, andas och känna att jag kan allt i hela världen"  Nova 7 år, efter 10 minuter med en övning ur boken.      

Kommentarer

  1. Bra tips Anna! Jag kollade ljudfilerna och det går utmärkt att använda på mina elever. Jag kommer testa, återkommer med resultatet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning