Hjärngympa “Stretch your thinking”

Hjärngympa “Stretch your thinking”









Ibland är det så härligt att bara luta sig tillbaka i en stol och lyssna och låta sig inspireras av duktiga
föreläsare. Jag hade den stora förmånen att tillsammans med några kolleger få åka på Läs- och
skrivkonferens i Stockholm i slutet på mars.

Det var en intensiv dag med mycket att ta in, men ack så inspirerande. Hela förmiddagen lyssnade vi
på huvudtalaren Adrienne Gear.  En otroligt kunnig och inspirerande lärare, författare och skolutvecklare
från British Columbia i Canada. Det genomgående budskapet i hennes föreläsning var att få eleverna
att utveckla sitt tänkande och reflektera över det de läser. "Stretch your thinking".

Hon föreläste om Reading Power som är hennes framgångsrika tillvägagångssätt för att få eleverna att
nå en djupare läsförståelse när de läser berättande texter.
Adrienne talar om fem Reading powers.

När det gäller skönlitteratur är dessa:
1. Connect/ göra kopplingar
2. Question/ fråga
3. Visualize/ visualisera
4. Infer/ göra inferenser
5. Transform/ transformera (att förändra läsarens syn på något)

Dessa fem strategier gör eleverna uppmärksamma på sitt eget tänkande och hur de med hjälp av
egna idéer, erfarenheter och bakgrundskunskap kan skapa mening i texten. Adrienne ställer sig
frågor som: Vad är det skickliga läsare gör? Vilka tankeprocesser och strategier använder de sig
av? Hur kan du som lärare planera och utforma din undervisning för att utveckla eleverna till aktiva
och reflekterande läsare?




What? So what? Now what?
The knew - New
Adrienne varvade aktuell forskning med sin egen beprövade erfarenhet och visade
oss många goda exempel från sin undervisning.




Är du intresserad av att läsa mer om Adrienne Gear och hennes idéer
och exempel. så kan jag rekommendera hennes senaste bok
Reading Power.
Boken är nyss utgiven och översatt till svenska. I boken finns
exempel på hur man kan lägga upp undervisningen i läsförståelse
så att eleverna blir aktiva och tänkande läsare.



På eftermiddagen fick vi en föreläsning av Julia Uddén, forskare på Stockholms universitetet.
En mycket tänkvärd föreläsning som handlade om vad som händer i hjärnan när vi läser.
Exempelvis jämförde hon skärmläsning och läsning i bok och konstaterade genom forskning att läsning
i bok gör dig mer koncentrerad än läsning på skärm där fler saker stör. Intressant!



Efter det fick vi lyssna på Pär Sahlin, läromedelsförfattare och barnboksförfattare.
Han föreläste om att inspirera till skrivande i olika genre, och vikten av att undervisa så att eleverna lär sig hur man skriver rätt text vid rätt tillfälle.
Han gav oss flera konkreta exempel, bland annat på cirkelmodellen. Hur
man kan jobba och modulera tänkande kring skrivandet i små steg innan man tar sig an själva skrivandet av berättelsen, artikeln eller vad det nu må vara man ska skriva om.
Hans idéer och metodik går att överföra till alla stadier.


Avslutningsvis blev det mycket skratt. Ami Hemwiken bjöd på en härlig föreläsning om arbetsglädje och medarbetarskap. Ett viktigt ämne hon lyckades leverera på ett utomordentligt sätt. Underhållande och full av värme lyckades hon få oss att tänka till kring hur vi i kollegiet kan hitta mening och bli starka tillsammans genom kommunikation och hjälpsamhet.


Sammanfattningsvis så gav denna dag mycket inspiration, nya idéer och funderingar. Dessa vill jag ta med mig till arbetet, och i min tur förhoppningsvis kunna inspirera både mina elever och kollegor till nya tankar.





Kommentarer

  1. Precis som du skriver var det en dag fylld med fantastiska föreläsningar, och jag önskar att fler fick åka på den.
    Adrienne får dig verkligen att tänka till. Du har sammanfattat dagen på ett inspirerande sätt.
    Jag tycker att kommunen skulle bjuda in Ami Hemwiken till att föreläsa för alla om arbetsglädje på uppstartsveckan.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning