Våra elevledda utvecklingssamtal ska digitaliseras

Under de senaste dagarna har jag påbörjat förberedelserna inför vårterminens utvecklingssamtal. Jag har under många år följt samma struktur inför och under samtalen och den har varit lyckosam, trots det kände jag att det var dags att utveckla det. Samtalen har framförallt varit elevledda och jag har verkligen kunnat se en progression hos eleven, att från åk 4 till åk 6 alltmer leda och styra utvecklingssamtalet själva. Helt fantastiskt, eleverna reflekterar, har åsikter och visar vilja att utvecklas i skolan.

Varför har vi då utvecklingssamtal? Samtalet har tre syften att fylla:
  • informera vårdnadshavarna om elevens resultat och fortsatta lärande.
  • utgöra planeringsunderlag för elevens lärande
  • utveckla elevens förmåga att själv bedöma sina resultat och utveckling.
Utvecklingssamtalet ska klargöra för eleven och berörda parter vilken kunskap och vilka förmågor eleven har och vilket som är nästa steg för att nå målen. Det är viktigt att ha en egen insikt sitt lärande, det visar bland annat John Hatties forskning. Forskning visar även att det är av stor betydelse att eleven får under lektionstid förbereda sig och göra en egen bedömning av sin kunskap och sina förmågor innan samtalet.

Under många år har jag låtit eleverna gör en tankekarta eller en tankelista med följande punkter innan
utvecklingssamtalet:

  • Hälsa välkommen
  • Trivsel
  • Mina starka sidor
  • Det här vill jag utveckla
  • Det här har jag utvecklat
  • Det här vill jag ha hjälp med
  • Matsalen
  • Min arbetsinsats under lektionerna
  • Hemuppgifter
  • Vill berätta
  • Övrigt
  • Lärarens tur
  • Tacka för samtalet



Eleverna får själva fylla i tankekartan och förbereda sig under lektionstid. Under punkten Min arbetsinsats under lektionerna reflekterar de över hur de ger arbetsro, samtalar, samarbetar, resonerar aktivt, arbetar aktivt och lyssnar, vilket kräver insikt om sitt eget lärande. Detsamma gäller vad eleven har utvecklat och vill utveckla. Även matsalen har betydelse för hur skoldagen fungerar om man äter och trivs där. Eleverna bestämmer själva i vilken nummerordningen punkterna tas upp under samtalet. Under punkten Lärarens tur redovisar jag mina och kollegornas omdömen, vi sätter upp nya mål utifrån trepartssamtalet.  Självklart hälsar eleverna välkommen till samtalet först och det är de som avslutar och tackar för samtalet.

Den här terminen tänker jag och min kollega flytta detta från pappersform till digitalt då alla våra elever har varsin Chrome book. De ska få presentera det i ett bildspel. Vi kommer att flytta över punkterna från tankekartan samt använda oss av tips som vi hittat på Ullis skolsida (www.ulricaelisson.se). Hon har även arbetat fram sk förmågetrappor vilka vi tagit idéer ifrån. De ska hjälpa eleverna att reflektera om sin arbetsinsats på lektionerna. Eleverna ska själva få markera med understrykningspenna var de befinner sig i trapporna Att ta ansvar för sitt eget lärande och göra sitt bästa samt Att visa hänsyn och respekt. Nästa steg blir sen förberedelse av bildspelet.


Nu hoppas jag på lyckade digitaliserade och elevledda utvecklingssamtal där eleverna tar ett ytterligare kliv i sitt lärande. Återkommer i maj med min utvärdering av samtalen.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning

Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen