Svettigt för matten!

Äntligen är detta läsår till ända, äntligen är det sommarlov, äntligen implementeras mer fysisk aktivitet för våra elever, äntligen kan jag börja planera nästa läsår! Det är alltid lika roligt att börja titta på upplägg inför kommande läsår, varje år så hittar jag ny inspiration, jag får nya inputs och förutsättningar, allt detta leder till förändringar i mitt ämne och dess upplägg och det är just det som gör att jag och ämnet utvecklas. Detta bidrar även till att jag finner och bibehåller arbetsglädjen, att göra samma sak år efter år tror jag kan leda till att vi ledsnar på vårt jobb. En av de största förändringarna inför nästa läsår är ju att åk 7 får en extra lektion i idrott och hälsa. En förändring där det som vanligt gäller att se möjligheterna.

Jag har under året fördjupat mig i Anders Hansens bok Hjärnstark. Budskapet från Hansén är ju egentligen inget nytt, hur många gånger har vi inte hört att vi måste röra på oss mer? Skillnaden är att tidigare har det främst handlat om hur vår kropp påverkas fysiskt. Hansén visar även på hur vår hjärna påverkas av att vi rör på oss. Han menar att fysisk aktivitet är vår viktigaste medicin och lyfter fram många exempel: vi blir piggare och mår bättre, vårt minne stärks, vår kreativiteten ökar, vi blir mer stresståliga, vi orkar koncentrera oss och sova bättre.

Med detta som grund har många skolor runt om i Sverige startat med pulshöjande aktiviteter på skoltid. För att uppnå resultat krävs att vi arbetar på 65-75% av maxpulsen i ca 30 minuter för att stimulera hjärnan. Jag väntar med spänning på deras utvärderingar. Tidigare studier från amerikanska skolor visar att puls-träningen höjde elevernas resultat i framför allt matte och språk markant.


Min målsättning är att även vi ska kunna erbjuda detta så småningom, redan under
hösten ska vi starta med åk 7 i och med den utökade timplanen. Detta hoppas jag
blir ett bidrag till att öka måluppfyllelsen på skolan. 


Önskar er alla en härlig sommar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning