I åk 4 Lajvar och Snilleblixtrar vi

Under de senaste två veckorna har vi haft både Medeltidslajv och Snilleblixtrarna
i åk 4. Så här mot slutet av terminen är det uppskattat att bryta schemat och göra
något annat än det vanliga.
Vad är nu Lajv? Vi har haft besök av Lajvverkstaden som haft Medeltidslajvet
“Vi går till ting” dvs rollspel med hela årskursen. Dagen tillbringade vi utomhus,
närmare bestämd i skogen intill skolan. En av oss lärare fick vara präst. Eleverna
delades i grupper som lagmän, borgare, bönder och torpare. De fick klä sig i
medeltida kläder och fick medeltida namn. Innan själva rollspelet får eleverna
berättat för sig om livet på medeltiden och vilka uppdrag de kommer att få under
spelet. Grupperna vet inte om varandras uppdrag och uppdragen övas på ett
lekfullt sätt. Strax innan lunch sätts spelet igång och wow, eleverna går verkligen
in i rollspelet. Många verkligen älskar detta och oftast är det de elever som man
minst anar, vilket är så fantastiskt. Här får många leva sig in i roller och verkligen
blomstra. Detta lajv blir verkligen en del i vårt värdegrundsarbete, att försöka sätta
sig in i någon annans levnadssätt under en annan tid. Det handlar om medeltidens rättssystem och motsättningarna mellan de olika stånden.Varför var det så? Det
var inte alltid rättvist, vilka straff fick de, vilken skillnad var det för borgare och
torpare… Bondegrupperna får spela på att bli orättvist behandlade, vilket är en
utmaning. Eleverna har verkligen en förmåga att byta roller och många har lätt att
leva sig in i rollen, framförallt när kläderna kommer på. En fantastisk dag med
duktiga pedagoger från Lajvverkstaden och duktiga elever från både Kyrkhedens
skola och Sunnemo skola.



















Denna vecka har vi snilleblixtrat. Vi har med andra ord haft en teknikdag då
eleverna får ta med trasiga tekniska föremål hemifrån som de kan skruva isär.
Önskan att få ha Snilleblixtarna under en dag kom fram under ett klassråd. De
hade haft det någon gång under sin lågstadietid och mindes det som något riktigt
roligt. Lika roligt och uppskattat blev det även denna gång. Dagen började med
passet “ Pilla isär” dvs vad finns det inuti apparaten. Eleverna skruvar isär sin
apparat i så många delar som möjligt. Såg det ut inuti som de tänkt sig? Nej, inte
alls. Vi har även plockat fram gamla tekniska föremål ur förråden. Oj, vad är det
där? En videobandspelare. Åh, kolla en gammal skrivmaskin! Wow! Plötsligt
hamnar man i teknikens historia. De gamla telefonerna var också intressanta.
Efter rasten var det dags för att Skapa. Vi behövde hjälpa Planeten Aqvarius
som blivit drabbade av jordskred och översvämningar. Planeten har många öar
och hur ska folket komma fram till dem för att kunna hjälpa varandra. Det finns
inget som klarat sig, vi måste hjälpa dem att konstruera och bygga farkoster, så
att de kan förflytta sig mellan öarna. Bygget är igång och fantasin har inga gränser.
Det bara flyter fram och likaså gör tiden en sådan här dag. Den går alldeles för fort,
några elever vill inte ens ha rast. Vi avslutar dagen med att de får döpa sina
farkoster och beskriva hur de fungerar, rita eller fota den samt utvärdera dagen
enskilt. Nu är det bara att läsa igenom utvärderingarna, men efter att ha sett
energin i arbetet samt kommentarerna under dagen så har man fått utvärderingen. Responsen från eleverna är verkligen den viktigaste och den mest sanna.
Ha nu ett trevligt sommarlov! Inte många dagar kvar...




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning