Skapa struktur i klassrummet

Nu är det inte långt kvar till vår efterlängtande semester, ledighet, sol, bad och lata dagar. Jag kommer fortsätta med mina elever, som nu blir nior. Jag ska också ta emot nya sjuor, och det ska bli jättespännande!
Jag skrev i mitt första blogginlägg om hur viktigt det är att arbeta med nya grupper. Jag gav också lite tips och idéer på hur man kan tänka. Detta inlägg fortsätter i samma anda. Det jag skriver om passar mig, det finns mängder av sätt att arbeta med grupper. Jag delar med mig av mitt tänk och arbetssätt, kanske finns det något du kan ha användning av.

Grupper förändras hela tiden, när någon försvinner eller tillkommer. Det uppstår också olika roller beroende på hur gruppen förändras. Det är viktigt att vi förstår vad som påverkar arbetssituationen i klassrummet. En klass grupperar sig själva om jag som lärare inte är med i processen. När de börjar högstadiet tillkommer oftast elever från andra skolor, vilket innebär att gruppen förändras. Alla andra kan ha gått tillsammans i flera år, men det räcker med minsta förändring. Här startar ett viktigt arbete för oss lärare.

För att få grupper att fungera behöver vi skapa ett bra arbetsklimat. När det finns trygghet kan vi skapa arbetsro. Det är också då som vi kan arbeta med de elever som behöver extra stöd eller tydligare spelregler. Jag brukar tänka att jag måste arbeta för att få stora massan på "min" sida.

Det är inte lätt att skapa arbetsro. För mig är arbetsro när alla kan arbeta utan att bli störd eller tappa koncentrationen. Jag lägger ribban efter de i klassen som har störst behov av tystnad för att få arbetsro.
Det finns som sagt mängder av tips och idéer på hur man kan skapa struktur i ett klassrum. För det första skulle jag säga "ordning och reda" Eleverna måste veta vart material finns och det bör finnas i klassrummet. Vi som lärare måste vara välplanerad, lektionen ska ha ett tydligt innehåll och mål samt start och stopp. Jag har i vissa icke fungerande grupper använt mig av  i vissa grupper använt mig av start och stoppritual. Dessa exempel kommer ur boken "Konstruktivt ledarskap i klassrummet och på skolan"
Jag har tre punkter på tavlan med förutsättningarna att lektionen ska börja.
1. Kom in
2. Sitt ner
3. Var tysta och lyssna

Detta är ett bra sätt att markera att det är du som är ledare och visa det genom en startritual. Ingen lektion kan starta utan dessa tre punkter. I detta är det minst lika viktigt hur du avslutar din lektion. Du som ledare både startar och avslutar. Jag kan då använda mig av följande ritual.
1. Stå upp
2. Ställ in stolarna
3. Tack för idag, ni kan gå

Det är viktigt att du som ledare håller i avslutningen just för att samla ihop, ge feedback, berätta vad som ska ske nästa gång, eller bara tacka för idag. Du bör också skriva tydligt på tavlan vad som ska ske under lektionen. Jag använder mig av 1, 2, 3, men också ungefärlig tid som varje moment kommer att ta. Om man arbetar med elever som behöver extra struktur bör planeringen på tavlan också visa med vem de ska göra arbetet.

Detta var lite tips från mig.

Nu föreslår jag att ni:

1. Städar skrivbordet
2. Stäng av datorn
3. Gå ut ur skolan och ta sommarlov!                         
                 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning