Grease klass 6 Kyrkhedens skola

En avslutning på vår musikundervisning i klass 6 på Kyrkhedens skola


Vi avslutade läsåret på ett intensivt men roligt sätt.  Efter de nationella proven i matematik
som jag för övrigt tyckte att våra elever presterade bra på avslutade vi med att uppföra
delar ur musikalen Grease. Detta visade vi upp för hela Kyrkhedens skola den 23 maj och
för allmänheten samma kväll.
Eftersom vi, Stefan Möllberg och jag haft musik i klasserna 6a och 6b ville vi göra någon
form av framträdande där det framgick vad de lärt sig under året.


Projektet startade med att jag och Stefan Möllberg i vintras efter en diskussion
med eleverna berättade vad de skulle utveckla i musiken. De fick några förslag av oss
som de kunde arbeta med, de skulle också redovisa vad de lärt sig under året.
Detta mynnade ut i att en av klasserna blev taggade på musikal medan den
andra så småningom hängde på men de var mer skeptiska.



Eftersom vi själva tycker att ett muntliga framträdanden som visas upp offentligt stärker
elevernas självkänsla och självförtroende i alla ämnen så peppade vi dem till att göra
musikalen Grease. Jag och Stefan har själva sett stora fördelar med att vara bekväma
på en scen, detta har man nytta av i alla ämnen där det krävs någon form
av muntligt framförande.

Grease uppsättningen startades med att alla fick lära sig de engelska texterna. Det blev
engelskaläxor och mycket sång de första lektionerna på musiken, de lärde sig texterna
mycket snabbt.



Vi delade upp grupperna så att alla skulle ha en gestaltning/ dans att visa upp.
För att det skulle bli lätt att träna delades klasserna upp i fyra delar, två flickgrupper
och två pojkgrupper. Vi tränade var för sig i några veckor och sista sattes scenerna tillsammans. När allt var
tränat kunde vi mixa en del grupper för att få ett bättre flyt och sceniskt bra fungerande.
Stefan arbetade med sången och jag med dans gestaltningen.


Vilka förmågor ville vi att de skulle ha förbättrat under denna terminen?

  • Rytmträning, att följa en rytm, att kunna gestalta till musik.
  • Lära sig texter till musiken, synkning.
  • Veta hur texter och musiken fungerar som ett verktyg i budskapet.
  • Att träna sig att stå inför publik.
  • Att samtidigt kunna sjunga och dansa.
  • Spela en roll.




Eftersom vi har ett klädförråd med scenkläder på skolan kunde vi plocka det mesta
ur den och de som ville, skaffade egna tidsenliga kläder. Scenen var enkelt uppbyggd.
De som hade svårt med att stå på scenen och röra sig fick bilda orkester tillsammans
med Stefan. De såg till att det blev musik mellan numren.
Resultatet blev toppen.

Trevlig sommar // Karin Nilsson



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning