Reflektioner över ett läsår.

Uppbrottets vecka... vemod... glädje... student! 
Ännu ett läsår har kommit till vägs ände och det finns äntligen tid för reflektion. 

Efter en hektisk månad börjar man sakta trappa ned inför lovet och på fredag springer våra studenter ut efter tre år hos oss.
Själv 'firar' jag min trettioandra student och varje gång känns lika högtidlig men också vemodig. Några elever kommer man kanske aldrig att träffa igen, en del kanske återvänder som kollegor.

Vad har jag gjort under läsåret? Har jag utvecklat något? Har jag avvecklat något? Har jag utvecklats som pedagog?
Läsåret har, för min del, varit mycket varierat; dels klassundervisning men även en hel del stödundervisning på individnivå. Det har känts mycket meningsfullt att få använda sina specialpedagogiska erfarenheter och kunskaper.
Jag har deltagit i två konferenser och utbildningar med inriktning på stöd och specialpedagogik som varit givande; en av dessa var helt inriktad på gymnasieskolan vilket inte är så vanligt.

Arbetet med en ökad digitalisering har fortsatt och här har jag utvecklat både mig själv och mina elever. Jag har lyckats koppla på både uppläsningsfunktionen och dikteringsfunktionen samt förmedlat detta till mina elever!
Jag kan snart rationalisera bort mig själv genom att spela in och lägga ut föreläsningar i Classroom : )
Det fungerade alldeles utmärkt när jag var på konferens och eleverna kunde ändå få sina föreläsningar och instruktioner.

Det slog mig härom dagen att jag har avvecklat elevernas bruk av papper och penna! Förr kunde jag känna igen en elevs handstil, men idag vet jag inte alls hur de skriver.
Planerar inför nästa läsår att återinföra handskriften i s.k reflektionsanteckningar där mina elever i slutet av varje lektion 'handskriftligen' får reflektera över vad de lärt sig under lektionen, vad de hade kännedom om innan och vad som var ny kunskap.

Min ambition inför nästa läsår är också att fortsätta utveckla den formativa undervisningen; ta den tid som behövs för att ge feedback samt ge eleverna möjlighet till att göra om och göra rätt.

På fredag sjunger vi "...och den ljusnande framtid är vår" och med detta önskar jag alla elever och kollegor ett riktigt härligt sommarlov!









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning