Den blomstertid nu kommer, och med den en ny chans.


Sista delen av vårterminen bjuder på intensiva dagar i skolan som mynnar ut i den högtidliga skolavslutningen. Under några veckor har man varit fullt fokuserad på att knyta ihop ett läsår, avsluta arbeten, göra avstämningar och bedömningar och satt betyg. Att naturen samtidigt exploderar utanför fönstren ger en mäktig känsla. 


Parallellt med allt arbete ägnas många tankar till utvärdering av året som gått. Ett läsår känns väldigt kort när man befinner sig i maj och början av juni. Men när man tycker att tiden går snabbt kan man se på allt som hänt och som man gjort under året, och då får man andra perspektiv. Vi har ju gjort en hel del...

Det ligger något hälsosamt i skolans årshjul med att vi avslutar ett läsår och sedan börjar ett nytt. Vi tvingas till att avsluta och fullgöra våra påbörjade arbeten samt reflektera kring det vi har gjort. Vid denna utvärdering är det ofrånkomligt att man även tänker på saker som man skulle ha gjort annorlunda. Då är det skönt att veta att det kommer ett nytt läsår. För både barn, ungdomar och vuxna i skolans värld kommer det efter sommaren en ny chans och nya möjligheter. Även för dem som lämnar en skola börjar något nytt med nya utmaningar. Att tänka framåt innebär förväntan och hopp. Det har hänt att jag mitt under sången på skolavslutningen fått någon idé om något jag vill göra i skolarbetet. I min tanke har jag då bestämt mig att "Nästa år gör jag så här!"

Med blicken framåt och med vetskapen om att det kommer nya möjligheter får man också stanna upp, släppa allt för en tid och njuta av det som är nu. Njuta av de högtidliga examensdagarna och de lite lugnare dagarna som följer och njuta av den exploderande naturen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning