Dags att knyta ihop säcken

Bildresultat för sommarlovJa, alldeles snart är det dags att säga adjö till våra elever som ska ge sig ut på ett välförtjänt sommarlov. I år lämnar jag ifrån mig en 9:a och det känns alltid lite speciellt. Det är med en blandad känsla av vemod och lycka som man skickar dom vidare på nya äventyr. Vemodigt eftersom man vet att man inte kommer att ta emot dom igen i augusti som man gjort de senaste tre åren och lycklig då man riktigt känner vilka fantastiska ungdomar vi på skolan har fått vara med och forma. I alla fall till viss del.

När jag gör mig redo att släppa iväg mina 9:or så blickar jag också tillbaka på de åren vi haft tillsammans och inser hur mycket roligt vi hunnit med att göra. Frågar man eleverna, kanske inte de är av samma åsikt, men jag hoppas på att de allra flesta kommer se tillbaka på tiden i grundskolan som en bra tid. 

Något som vi har haft som tradition med våra 9:or på vår skola är att åka till Oslo för en dag under de sista veckorna. Detta för att dom ska få uppleva en stor stad och lite kultur på samma gång, något som har uppskattats genom åren. En sådan här upplevelse är så rolig att både starta upp eller avsluta ett skolår med då man nästan kan ta på den uppsluppna stämningen bland eleverna, inte minst i bussen på vägen dit och hem. Trots att man också har haft dessa ungdomar i sitt klassrum i tre år, så ser man också nya sidor av dom som man aldrig får se i klassrummet och man får chansen att skapa en annan slags relation med dem. 

Årets resa startade med att vi besökte Kon-Tiki museet för att lära oss om Thor Heyerdahls fantastiska resa över Stilla havet, vidare till Vigelandsparken för picknick och för att se på Gustav Vigelands över 200 skulpturer. Efter det begav vi oss till operahuset för att se på dess fantastiska arkitektur slutligen begav vi oss till Akers brygge, där vi släppte våra elever fria för att uppleva storstaden på egen hand några timmar.

Nu återstår endast några få dagar av detta läsår och det är dags att knyta ihop säcken för det gånga året och göra sig redo för att ta emot en ny klass till hösten vilket jag ser fram emot.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning