Demokrati - ett arbetsverktyg

Något som följt mig genom åren är en konversation gällande demokratiskt arbete, vilken jag hade med några kollegor när jag precis börjat arbeta som lärare. Jag lyfte frågan om hur demokrati genomsyrade deras undervisning och fick då ett klart och tydligt svar från den mest erfarne kollegan: hen använde sig minsann av demokratiska arbetsformer - eleverna fick ju välja i vilken ordning de skulle arbeta med bokens kapitel! Detta uttalande har jag som sagt haft med mig i tankarna kring min undervisning och jag har testat olika sätt (så långt ifrån detta som möjligt) genom åren. Nu känns det som att jag har hittat ett fungerande koncept - som vilar på demokratiska grunder, styrdokumentens intentioner, tydligt demokratiskt arbete för eleverna samt framför allt stort stöd till mig som lärare.

I läroplanen för grundskolan står att det inte är tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Genom att delta i planering och utvärdering av undervisningen kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar.

Vid höstens terminsstart arbetar jag tillsammans med eleverna i åk 7-9 under ca tre lektioner där vi planerar årets lektionsinnehåll, eleverna kommer med förslag och motiverar dessa utifrån centralt innehåll och betygskriterierna. Grunden till detta upplägg var inte främst att arbeta med demokrati utan att få eleverna att förstå vad det är vi ska lära oss, varför samt vad och hur jag bedömer detta. Hur många har inte fått frågan varför ska vi göra det här eller varför får jag det betyget? Otaliga gånger har jag stått inför detta, trots att jag upplevt att jag varit tydlig i min presentation respektive motivering.

Våra styrdokument säger även att skolan ska klargöra för elever vilka mål utbildningen har, vilka krav skolan ställer och vilka rättigheter och skyldigheter de har. Att den enskilda skolan är tydlig i fråga om mål, innehåll och arbetsformer är en förutsättning för elevers rätt till inflytande och påverkan. Det är inte minst viktigt som underlag för den enskildes val i skolan.

För mig handlar inte bara demokrati om att eleverna får möjligheten att rösta, vi måste ge dom en förståelse om sammanhanget. En förutsättning för att kunna vara med och påverka är att vi vet vad vi kan påverka. Om vi inte vet förutsättningarna hur ska vi då kunna vara med och göra val och ta beslut grundat på vårt eget-intresse samt inspirationen för att vilja vara med och påverka och ta ställning. Det är svårt att vara med i spelet om man inte vet spelreglerna!

En förutsättning är som sagt att de känner till spelreglerna, alltså så här fungerar ämnet idrott och hälsa kopplat till syftet, centralt innehåll och bedömningen. Jag går igenom betygskriterierna och visar på tydliga exempel vad som skiljer ett E från ett C och ett A. Jag brukar ge olika fallbeskrivningar och frågar eleverna vad de anser att exemplet ligger på för nivå. Ibland är vi överens - men många gånger är eleverna mer kritiska i sin bedömning. Detta ger ofta upphov till intressanta och lärorika diskussioner.


Här är två exempel:
Eleven deltar i lekar, spel och idrotter…
Under ett bollspel/lek är det en elev som står på planen, när bollen kommer sparkar
eleven undan bollen utan någon direkt tanke,
En annan elev tar emot passningen tittar upp och försöker hitta passningsalternativ
En tredje elev tar emot bollen, tittar upp, passar bollen och tar sedan en löpning för
att göra sig spelbar igen.
Musik och rörelse - bugg
Eleven hanterar för det mesta grundsteg och kan några turer. Inte alltid i takt till
musiken
En annan elev behärskar grundstegen för det mesta i takt till musiken, kan en del
turer men utför dom inte alltid i takt till musiken.
En tredje elev för dansen framåt genom att använda sig av många turer, i takt till
musiken, hittar med lätthet tillbaka till takten när den kommit ur den.

Jag upplever att eleverna efter detta arbete mer sällan frågar varför vi har vissa
aktiviteter, förhoppningsvis blir de mer inspirerade eftersom de har fått varit med
och påverka - precis som vi alla blir! Jag ser och hör att eleverna har fått en större
förståelse för kursplanens upplägg och framför allt upplever jag att de tydligare vet
vad som förväntas av dom.

Våga bjud in eleverna i det demokratiska arbetet som planering och översättning
av spelreglerna till elevernas vokabulär innebär, inte i första hand för att det står i
våra styrdokument utan för att det hjälper dig som lärare!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning