Blogginlägg Mari Pettergård 2019-03-25



I skrivande stund är det en hektiskt tid både för elever och lärare på gymnasiet då det är nationella prov och många arbeten som ska vara klara. Eleverna i årskurs tre närmar sig den tid som de så länge väntat på, de förbereder sig för fullt att ta nästa stora kliv i livet. De ska snart ta studenten och därefter väntar  jobb eller ytterligare studier. Denna tid fram till juni är den absolut bästa tiden att jobba som lärare då man får se alla lyckliga elever som gör klart skolarbeten, men även har fullt upp inför sin stora högtid. Det pratas om student - och balkläder, håruppsättningar och vilka maträtter som ska bjudas på när studentskivan ska hållas. Givetvis är detta också en tid som många elever är oerhört stressade över allt som ska göras i både skolan och andra förberedelser, men när de påminns om vad som väntar dem så blir det en “morot” mitt i all jäkt. De ska ju faktiskt snart lämna skolan och fortsätta som vuxna.



Andra elever som också ska ta ett nytt kliv i livet är de elever som går på språkintroduktion (SI) och har införskaffat sig så goda språkkunskaper att de till hösten ska komma till gymnasieskolan. Jag har i min roll som förstelärare i läs-, skriv- och språkutveckling inlett ett samarbete med mina kollegor och deras elever på SI för att förbereda eleverna på gymnasiets kurser och undervisning. Vi har en tanke om att bygga en bro mellan de olika skolorna för att övergången ska blir så smidig som möjligt för alla. Det vi främst har riktat in oss på i vårt arbete är att belysa vilka språkkunskaper som krävs innan man kan anses redo för klivet från SI till ett nationellt gymnasieprogram. 







För ett par veckor sedan hade jag undervisning med elever som går “spår” tre och fyra på SI (vilket betyder att de som går spår fyra förhoppningsvis är redo för ett gymnasieprogram till hösten). Syftet med mina lektioner var att visa dem hur en lektion kan se ut på gymnasiet där de kommer att ingå i andra gruppkonstellationer än vad de gör idag, men även hur snabbt man forcerar framåt på lektionerna och i kurserna vilket kräver goda språkkunskaper. Det var oerhört givande att få komma till eleverna och få ta del av deras skolvardag, men också att ta del av deras stora önskan om att kunna prata och skriva svenska språket så bra att de anses klara ett gymnasieprogram. Jag gav eleverna ett erbjudande om att få följa med mig under en förmiddag på gymnasiet för att få göra sig bekant med både lokaler och andra elever och lärare, förhoppningsvis för att skapa en större trygghet när det är dags att ta det stora klivet. Många av eleverna uttryckte direkt att de gärna ville komma med mig en dag. Samarbetet fortsätter och vi smider planer på hur vi ska göra det bästa av den tid vi har till förfogande för att bygga denna bro mellan våra verksamheter.



I morgon är det tidig uppstigning för att åka till Stockholm med alla våra elever som läser kursen svenska 3. Vi kommer att spendera tre dagar i vår huvudstad och har ett fullspäckat program. Vi ska bland annat besöka vår riksdag och möta några värmländska riksdagsmän samt gå en guidad tur på vårt vackra slott. Torsdagskvällen kommer tillbringas på Dramaten för att se på en föreställning som heter Guds olydiga revben som är en rolig, absurd och skräckfylld upptäcktsfärd som bygger på Bibeln ur ett feministiskt perspektiv. Dessutom blir det att njuta av ett härligt väder och sedan har vi förhoppningsvis massor av fina minnen med oss hem när vi fortsätter att närma oss våren och sommaren. Elever och lärares bästa tid är äntligen här!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning

Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen