Varför lärare?

Jag får ofta frågan varför vill du vara lärare, det verkar vara ett jättejobbigt arbete?
Jag svarar alltid att jag ÄLSKAR mitt jobb som lärare, det finns inget bättre eller viktigare jobb.

Bilden är tagen 1992 när jag skulle få min första etta. Utseendemässigt kanske jag har ändrat mig lite, men samma känsla finns fortfarande kvar i kroppen. Förväntan, längtan och glädje över att få träffa en ny grupp härliga barn. Följa deras utveckling under tre år och få ha äran av att se dom utvecklas.

Det är andra året som jag blir tillfrågad om jag kan komma och berätta för gymnasieelever om mitt arbete. 
Jag ser fram emot att försöka inspirera fler till att vilja bli lärare.
Jag brukar bjuda på choklad för att få eleverna på rätt humör.
Jag har slagit in dom själv och skrivit ett budskap.
Dikten på baksidan är skriven av Runa Sundh, en fantastisk lärare som jag hade när jag läste till lärare. Hon hade en otrolig förmåga att lära ut pedagogik och berätta om elever hon träffat på. De elever hon berättade om hade på något speciellt sätt lämnat avtryck hos henne. Alla elever lämnar avtryck, men en del lämnar fler än andra. Det finns inget bättre än när en 30 årig kille eller tjej kommer fram till mig på stan och vill tala om när de gick på lågstadiet. Oftast är det elever som hade det lite jobbigt och som jag då ofta hade diskussioner med. Det är då så extra härligt att höra alla positiva saker de kommer ihåg och framförallt att man får se hur bra det har gått för dem och vilka fina människor de har utvecklats till.

Jag har också haft den stora fördelen av att fått handleda 23 studenter till att bli lärare. Idag har jag sex av dom som kollegor i mitt eget arbetslag. Genom att handleda får man en fantastisk möjlighet till att titta på sin egen undervisning, diskutera
pedagogik och samtidigt få nya kunskaper.

Som lärare har du aldrig en tråkig stund, ingen dag är den andra lik. Det är både ett utmanande och utvecklande jobb , där du aldrig blir fullärd. Det finns inget härligare än när du får se "stjärnögon" tändas. Enligt mig har man samhällets viktigaste jobb där man formar nästa generation. Lärare är yrket som skapar alla andra yrken.

Tyvärr är bilden av läraryrket inte så positivt i medierna, något jag tycker är jättesynd. Därför är det så viktigt att vi som jobbar som lärare talar om vilket underbart jobb vi har.
Att man behöver vara lite av en superhjälte håller jag dock med om, du behöver vara på flera ställen samtidigt både i huvudet och kroppsligen. Ibland känns det som om man jobbar på Dramaten och har en massa olika yrkesroller. Jag skulle aldrig byta bort mitt jobb för det betyder så otroligt mycket för mig.


Ylva J Säfström



Kommentarer

  1. Vilken tur att få jobba med sin handledare från universitetstiden, en mentor inom räckhåll fortfarande!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Ylva. Läraryrket är speciellt. Tycker man om att se hur andra utvecklas och hjälpa dem på vägen med det så är läraryrket perfekt. Fler unga borde utbilda sig till lärare :)

    SvaraRadera
  3. Fler borde spegla den bilden av yrket som du gör, först då kan lärarkåren återfå den status den en gång hade.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning