När klassrummet blir riksdagens........

När klassrummet blir riksdagens plenisal - en so-lektion där varje elev får en roll.


Att vara delaktig i det som händer i klassrummet
Undervisning behöver komma nära eleverna och upplevas relevant. Genom att använda sig
av dramatisering, där eleverna får vara med och agera, tror jag att det kan väckas ett
intresse hos eleverna och ge dem upplevelser som hjälper dem att komma ihåg det de lär
sig. Det händer något i klassrummet som ger möjlighet till minnesbilder som eleverna sedan
kan koppla kunskap till när de lär sig mer i ämnet. Detta är nycklar som jag tror har
betydelse i arbetet med att nå varje elev och ge alla elever en starkare känsla av att
undervisningen är något som gäller dem. Så välkommen in i mitt klassrum när sal 10
förvandlas till riksdagens plenisal

Välkommen in i klassrummet
Det är dags för so i 7a och jag smiter in i klassrummet via ett grupprum för att fixa till det
sista innan eleverna kommer in. När dörren går upp är min tanke att eleverna ska känna att
det är lite annorlunda i klassrummet. Eleverna får leta upp en plats med sitt namn där
bänkarna står två och två. På varje bänk finns också en röd och en grön “plastknapp”.

När alla är på plats berättar jag för dem var de är, i Sveriges riksdag, och frågar varför de
sitter som de gör. Många händer kommer upp i luften och någon förklarar att de sitter efter
valkrets och en annan fyller i att det är för att riksdagens representanter ska komma från
alla delar av Sverige. Därefter frågar jag hur många personer som sitter i riksdagen och
uppmanar alla att svara när jag räknat till tre. I en härlig kör hörs talet 349 i klassrummet.
Sen är lektionen igång och jag kan med bl.a. hjälp av riksdagens hemsida, talarstol i
klassrummet, talarlista och talarmanus lotsa eleverna genom demokratiska processer och
inlärning av olika begrepp.








Ärendet för riksdagen denna dag

presenteras av talmannen som vi utsett i

början av lektionen. Idag är det debatt om
läxor och de anmälda talarna får göra sina
anföranden och repliker med hjälp av
talarmanus. Det är många som anmäler sig
och vi lottar ut vem som ska vara för
respektive emot läxor. Riksdagsdebatten
flyter på och ingen missar att inleda sitt
anförande eller sin replik med "Herr Talman”.


En av höjdpunkterna är när eleverna uppmanas att ta en paus och röra sig fritt i
klassrummet och då plötsligt avbryts i sitt prat av ett högljutt tutande. De förstår
ögonblickligen att det är dags för votering och en del får mycket bråttom till sin plats.
Alla vet att nu ska det röstas på riktigt om de ska ha läxor eller inte i so under den del av
höstterminen som är kvar. Kammarsekreteraren förklarar vad som gäller inför voteringen.
En anpassad uppgift eftersom den eleven också ville vara mer aktiv i sin roll bredvid
talmannen. Nu får eleverna ta sin gröna eller röda knapp och sätta upp den på
voteringstavlan som finns på whiteboarden.

Till sist räknas rösterna och resultatet presenteras. Eleverna i 7a har nu tillsammans fattat
beslut om vi ska ha läxor i so eller inte under resten av terminen.



// Maria Carlsson




Kommentarer

  1. Vilken spännande lektion.
    Härligt att läsa om hur ni dramatiserad tillsammans.
    Den här kunskapen kommer eleverna verkligen ha kvar.
    Hur gick det blev det läxor eller inte?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning