Utmanande grupper

Under mina år som lärare har jag arbetat med många olika grupper och elever. Jag har haft klasser på låg, mellan och högstadiet. Jag har också under en period arbetat i förberedelseklass. När jag var yngre så gillade jag utmaningen att ta emot "stökiga klasser". Dessa klasser, där eleverna kommer för sent, inte hade med sig material, elever som störde lektionen på olika sätt och liksom fortsatte med rastaktiviteterna  i klassrummet. Grupper som vi anser saknar respekt. Genom att jag gillade utmaningen så har jag också lärt mig en massa om hur vi faktiskt kan tänka, agera och få ordning på dessa utmanande klasser.

Idag vet jag inte om jag jublar högt när jag ska ta emot grupper som inte är fungerande men det ger mig fortfarande en liten kick. Jag har många verktyg och vet hur jag ska tänka.
När man pratar om dessa grupper så är det oftast inte hela gruppen utan några få eller kanske en liten grupp av elever som är svåra att styra. I de flesta grupper har vi välfungerande ungdomar som vill lära sig och som törstar efter kunskap. Det är dessa elever som till viss del ska hjälpa dig att styra de andra. Jag brukar säga att man måste börja med gruppen. Innan du har en fungerande grupp kan du inte heller få fatt på de elever som inte vill rätta sig i ledet. Det är den stora massan som ska visa hur det ska vara. Jag menar att du måste få ordning och arbetsro i den
stora gruppen för att ha utrymme att hjälpa de "stökiga" tillrätta. När katedern hade en plats i klassrummet så tänkte jag alltid "handpåläggningsavstånd". Jag skulle ha dessa elever på en armlängds avstånd, för att kunna lägga handen på dem.

En grupp förändras hela tiden. När klasser byter stadier kommer det oftast in andra elever från närliggande skolor, kanske bara en eller två. Gruppen kommer nu att bli helt förändrad. Man kan tycka att alla de andra som gått tillsammans i tre år är en stabil grupp, men så är det inte. Det räcker med dessa få nya för att det ska rycka sönder hela gruppdynamiken. Alla i gruppen ska hitta nya roller som oftast leder till någon slags kollision. Oftast visar det sig i att gruppen blir orolig, del bildas grupperingar, vissa elever blir som förbytta och man kanske får en ny ledare i gruppen. Det är svårt att få eleverna att samarbeta. De kräver att få arbeta med den eller den, annars tänker de inte jobba. Oftast uppstår det nu skitsnack inom gruppen, det skapas allianser med "vi" och "dom". Ja, här sker det massa synliga och märkbara saker med gruppen. Detta innebär också att om eleverna byter lärare flera gånger per dag, så byts en medlem i gruppen också ut flera gånger per dag. Läraren blir en ny gruppmedlem. Det underlättar då väldigt mycket för en grupp om alla lärare som klassen möter har samma förhållningssätt och regler.

Genom att jag nu arbetar på högstadiet så kan jag tydligt se detta när vi tar emot grupper från mellanstadiet. Min önskan vore att vi arbetade mer med grupper som det ruckats på. Jag vet att jag vid ett tillfälle fick ett tydligt uppdrag när jag tog emot en grupp - Du ska få denna klass att bli en fungerande grupp! Vid vissa tillfällen var jag stressad för att jag inte hann med det andra grupper gjorde men det blev ett bra resultat. Även idag är gruppen stabil och fungerande. Jag ägnade många timmar till utredningar, föräldrakontakter, samtal, samarbetsövningar, teater, kommunikationsövningar och liknande saker.

Jag älskar struktur vilket också gör det lite enklare för mig eftersom dessa typer av grupper måste ha en tydlig struktur. När jag arbetar med grupper tänker jag på att jag är tydlig med vilka förväntningar jag har på individerna i gruppen, och gruppen i helhet. Jag är tydlig med att sätta normer och riktlinjer för gruppens arbete. Gärna skriftligt. Låt dem lära känna varandra på olika sätt (samarbetsövningar, teater, kommunikation, massage, avslappning) Just detta är viktigt för ett fortsatt relationsskapande inom gruppen. 
Sista boken jag läste var "Att vända en klass" av John Steinberg och Åsa Sourander, de skriver: "Hur du sköter ditt ledarskap är avgörande för om du ska lyckas vända din grupp. Om ledarskapet sitter rätt, då faller mycket på plats liksom av sig själv"



Kommentarer

  1. Riktigt bra Camilla, guldstjärna till dig! *

    SvaraRadera
  2. Camilla, det du skriver om är så viktigt och tänkvärt. Tack för intressant läsning👍

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning