Sportlov på fritids 

Vi har i detta blogginlägg valt att visa glimtar från verksamheten.
Här visas exempel på hur personalen på två av fritidshemmen i kommunen tagit tillvara på heldagar med eleverna som ett lov ger möjlighet till. 

Älvstranden Bildningscentrum har eleverna erbjudits många olika aktiviteter under sportlovet.
Eleverna har till exempel kunnat boka SPA-behandlingar under en dag.En annan dag vistades de i skolskogen och grillade korv och då passade de även på att se om häxan Hia Hia var hemma, alltid lika spännande tycker eleverna.
Det erbjöds även skridskoåkning på Valhall under veckan med de elever som ville.

    



Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter och vistelse i olika naturmiljöer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla ett intresse för att vara fysisk aktiva(Lgr 11).   


Veckan avslutades med en Kahootturnering som är ett trevligt och roligt sätt att använda digitalisering i undervisningen och mycket uppskattat av eleverna. Personalen är tydlig med att poängtera sambandet med aktiviteten och läroplanens mål för digitalisering.



    

          
Andra höjdpunkter var den hemmagjorda pizzan som serverades som mellanmål på fredagen. 
Självklart har fri lek både ute och inne varit en stor del av verksamheten under veckan.

Kyrkhedens skolas fritidshem     

Här togs också tillfället i akt för att göra det lite extra festligt på lovet, det ordnades bland annat bio. Eleverna valde filmen Sune i Grekland.
Eleverna gjorde en affisch och en i personalen hittade biobiljetter och popcornsmuggar som kunde skrivas ut från internet. Eleverna klippte, vek och klistrade för att "fixa" till rekvisitan.

  


Inför biovisningen hade alla elever tillgång till leksakspengar som de kunde köpa biobiljett och popcorn för. Eleverna tyckte att hela processen var rolig. 

Lustfyllt lärande - naturligtvis finns en tanke från personalens sida bakom bioaktiviteten och många kopplingar till läroplanen. Det som personalen främst la fokus på var att eleverna skulle få pröva sina idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. Alla områden från läroplanens centrala innehåll - språk och kommunikation, skapande och estetiska uttrycksformer,natur och samhälle, Lekar,fysiska aktiviteter och utevistelse är synliga. Syftet var att använda skapandet och kreativiteten för att nå kunskaper i till exempel språk och  matematik.         
  
Båda verksamheternas aktiviteter kan sammanfattas med den första mening under rubriken syfte i läroplanen Lgr 11 - Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid.

// Kerstin Haglund och Eva-Lena Nilsson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning