Delad läsglädje


Idag tänkte jag berätta om ett samarbete som årskurs tre och biblioteket i Hagfors kommun har. Det här är ett samarbete som funnits i sju år. Det är väl genomarbetat och har fått positiva utvärderingar både från elever och personal.


Vi läser en gemensam bok i läsgrupper som vi sedan jobbar med på olika sätt. Arbetet avslutas med en utställning på biblioteket. Vi har haft Cirkusdeckarna av Dan Höjer som gemensam bok. I år heter den “Cirkusdeckarna och shoppingmysteriet”. I min klass med 32 elever har vi läst i fem olika grupper vid två tillfällen i veckan, ett kapitel varje gång. Innan själva arbetet började “förutspådde” vi tillsammans genom att titta på bilden på framsidan. Det blev många spännande förslag. Eleverna fick skriva vad de trodde i en skrivbok. Vid lästillfällena har vi diskuterat och pratat kring olika sorters frågor och jobbat med olika uppgifter i skrivboken.
Alla har längtat efter lässtunderna, vad kommer att hända nu? vem är tjuven?


Som avslutning har varje elev valt ett kapitel som de tyckte extra mycket om. Vi har vikt påsar och målat en framsida. Skrivit en sammanfattning på baksidan. Tillverkat saker i lera som passar till kapitlet, ritat och plastat in bilder, ord och meningar. Alla dessa saker ligger nu i påsarna.

Tillsammans med Frida som är  skolbibliotekarie hade vi sedan vernissage på biblioteket. Hon bjöd på cider och salta pinnar och invigde vår fina utställning.Hon hade skrivit till Dan och läste upp det spännande svaret för oss. Vi fick också ge honom förslag på äventyr som skulle kunna utspela sig i Hagfors.Att på detta sätt jobba tillsammans bibliotek-skola med en gemensam läsupplevelse ger fler möjligheter till att locka och öppna den underbara “läsvärlden” för flera.
För att kunna lyckas i skolan och utvecklas måste alla elever få möjlighet till en god läsutveckling.












Jag har också personligen gått ett steg längre och gjort något jag aldrig trodde jag skulle. Nämligen tatuerat en bok på min arm. Genom den vill jag visa hur viktigt läsning är, det har med hela livet att göra, både lycka, kärlek, kamratskap, humor, drama och skräck.


Ylva J Säfström





Kommentarer

  1. Vad bra ni har jobbat med boken. Mycket inspirerande. Ska ta med min klass och titta på utställningen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning