Kan validering av kunskap vara en nyckel till integration?
Kan validering av kunskap vara en nyckel till integration?
I mitt första blogginlägg skrev jag om vuxnas lärande som kräver en väl genomtänkt undervisning som bygger på lärarens ämneskunskaper, trygghet och elevernas tidigare erfarenheter. Det är här som valideringen kommer in. I Skollag (2010:800) 20 kap. 42§ står En elev i kommunala vuxenutbildning kan få sina kunskaper och sin kompetens validerade.
Vi lär oss inte bara i skolan och på universitetet, utan lärandet pågår hela livet, i samhällslivet, arbetslivet och privatlivet. Denna kunskap ger dock inga akademiska poäng. Validering av vuxnas lärande är viktig för att ge erkännande åt vad människor kan. Det handlar om att synliggöra en persons kompetens, oberoende av vilket sätt man har lärt sig. Vi översätter personens reella kompetens till formell kunskap som ger intyg eller betyg.
Inom Vård- och omsorgsutbildning för vuxna har vi under flera år arbetat med validering. Detta sker utifrån en specifik valideringsprocess.
Översiktlig kartläggning i detta första steg görs en kartläggning av tidigare lärande och dokumentation i form av betyg, intyg, arbetslivserfarenhet. Här har vi utforskande samtal med personen om erfarenhet och tidigare lärande. Personerna får ett självskattningsmaterial. Syftet med detta är att personen i lugn och ro ska reflektera kring sina kunskaper och erfarenheter. Genom självskattningen förbereds personen på vad som kommer att bedömas vid den fördjupade kartläggningen.
Fördjupad kartläggning nu är det dags för utforskande kartläggningssamtal där fokus ligger på VAD personen kan i förhållande till mål, innehåll och kunskapskrav i kurser. Vi går i samband med detta igenom personens självskattning. Min erfarenhet är att de allra flesta förminskar sina kunskaper, när man väl börjar nysta i deras kunskaper och erfarenheter så har de allra flesta mycket mer kunskap än vad de själva tror.
Bedömning av praktisk och teoretisk kunskap. Nu är det dags för personen att praktiskt visa sina färdigheter på arbetsplats. och sedan koppla ihop teori och praktik. Detta görs både muntligt och skriftligt.
Processen innebär många individuella samtal, det vanliga är att personerna tycker det är svårt att beskriva sin tysta kunskap i ord. Men lika vanligt är att de blir förvånade över hur mycket kunskap de egentligen har inom olika områden. Behovet av validering inom andra områden än vård- och omsorg har blivit allt mer aktuellt i samband med migration då nyanlända ska få sin kunskap validerad. Det finns som jag skrev i mitt förra blogginlägg flera utmaningar med att jobba med validering. men också en otrolig vinst för individer och samhälle.
Det är många delar som måste till för att förbättra integrationen för människor som kommit till Sverige. Ett av de viktigaste är möjligheten att komma ut på arbetsmarknaden, men då bör vi också jobba mer aktivt med validering av människors kunskap inom skolans alla kunskapsområden.
Kommentarer
Skicka en kommentar