Relationer utvecklar och skapar trygghet

Ja, då var det min tur att kliva in i bloggvärlden. Tänk att jag ska få blogga om min arbetsvardag och mina tankar i yrkeslivet. Vad väljer man? Det händer ju så mycket varje dag i detta fantastiska yrke. Jag har funderat en hel del av vad man ska välja att börja blogga om. Jag är förstelärare i pedagogiskt arbete, ett ganska brett och mycket intressant område…
I min första blogg får temat vara relationer, det är just det som jag ägnat mig mycket åt det här läsåret. Inför detta läsår bytte jag inte yrke eller arbetsgivare, däremot bytte jag arbetsplats. Då handlar det om att bygga nya relationer med både lärarkollegor, skolledning, elever, vårdnadshavare, bespisningspersonal, städpersonal, bibliotekspersonal, elevhälsoteam m fl. Hur bygger man då en bra relation? När känner man att man har en bra relation? Måste man ha en bra relation med alla? En god relation skapar trivsel och öppenhet vilket utvecklar.

Ni vet väl att många av oss lärare gärna stannar kvar på samma ställe i flera år, för det tar faktiskt år innan man jobbat ihop sig till ett bra arbetslag/arbetsgrupp. Och det är många gånger jag sagt, att trots snabba förändringar i samhället, måste man låta vissa saker få ta tid eller så får man ge arbetsgruppen tid att jobba ihop sig. 

Ja, det är utvecklande att byta arbetsplats. Det är alltid utvecklande att träffa nya människor. Men man ska inte tro att allt blir bra direkt för vi har ju våra mönster och vanor vi lärare. Precis som jag tidigare sagt, allt tar tid och låt det få ta tid. När man kommer till något nytt möter man nya kollegor, nya elever, nya lokaler, nya regler, nya rutiner, nya traditioner m.m. Hjälp vad vi i skolvärlden gillar traditioner… I början ville jag ju ha som jag var van men vad är det som säger att det är bättre. Måste låta det ta tid… Reflektera, utvärdera och lära... Mycket lärorikt och utvecklande, vilket jag gillar.


Hur skapar man då bra relationer med eleverna? Friluftsdagar kan man även kalla värdegrundsdagar. 
Häromveckan hade hela Kyrkhedens och Råda skola från Förskoleklass till åk 9 friluftsdag tillsammans. Det genomfördes på samma område, endast några hundra meter från skolan. Helt fantastiskt! Ja, jag ska inte ta åt mig äran och skriva hur jag organiserade detta, för det har jag inte. Nej, det gjorde våra idrottslärare. Däremot vill jag lyfta fram vilket värdegrundsarbete som görs en sådan dag. Jag menar, när man öppnar värmestugan och högstadieelever sitter tillsammans med lågstadieelever och fikar på samma lilla yta. Eller när eleverna upptäckter mig uppe backen och ropar: 
- Åker du slalom?! 
Och i nästa andetaget kommer frågan: 
- Helena, hänger du med och åker på framsidan av backen? 
Det är just då man tar chansen att bygga den där fantastiska relationen som man kommer ha nytta av senare i klassrummet. Ännu bättre blir det senare när vi kommer ner till liften, då kommer frågan: 
- Kom, vill du åka i skogen eller på framsidan igen? 
Här måste sägas att framsidan av slalombacken är den brantaste delen och wow vad man kan imponera då. Hjälp vilken nytta vi har av att flytta ut ur klassrummet och umgås med våra elever på andra platser och i andra forum. Här bygger vi som sagt relationer och vi lärare blir andra personer än bara fröken. 

Ofta diskuteras rastvärdskapet på skolorna och jag säger - se det som ett tillfälle att bygga relationer med eleverna. Ett enkelt sätt är att sätta sig på bänken som står mitt bland eleverna i korridoren och vips sitter ett gäng med elever där och samtalet är igång. Senare dyker elever från fler klasser upp … Underbart härligt och superviktigt för tryggheten i skolan. Tryggheten, trivseln och gemenskapen är grunden till god kunskapsinhämtning...











































Kommentarer

  1. Det går bara upp för mig att jag inte har gjort rätt sedan när min man kom tillbaka till mig, jag är på den här bloggen för att tacka vem den förtjänar. För några veckor sedan var mitt liv i ett fruktansvärt skick eftersom min man lämnade mig och jag tror aldrig att jag skulle få tillbaka honom. Men med hjälp av denna kraftfulla trollformler som heter Dr. Ekpen är mitt liv nu på ett glatt humör, jag måste rekommendera Dr. Ekpens tjänster till alla där ute att de ska kontakta Dr. Ekpen genom dessa uppgifter nedan: ( ekpentemple@ gmail.com ) eller whatsapp +2347051979135 eftersom genom Dr. Ekpen hjälp återupprättades mitt äktenskap.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning