Kängurumatte

Nu är det dags att tävla i kängurutävlingen i matematik.


Vi har under veckan arbetat med gamla kängurumatteprov och gnuggat lite extra inför tävlingen v13.
Det är som så mycket annat att några gillar tävling och andra inte. De flest har förstått att träna på
problemlösningar hjälper till att tänka lite annorlunda så att säga utanför boxen.
Den grupp som jag har nu testade detta i åk2, en del gillar det, andra tyckte att det var stressande.
Jag har många killar och tjejer i klassen som tycker det är kul och de presterar ofta mycket bra på
dessa. Jag ser förmågor som man inte ser när man arbetar i “vanliga” matteböcker. Detta gör att man
blir säkrare i sin bedömning i matte.
Jag har genomfört denna tävling med de grupper jag har arbetat i under många år och det gör att jag
ser vilka uppgifter som elever i andra länder stöter på eftersom det är ca 80 länder som genomför
tävlingen. Länderna lämna in uppgifter som sedan sätts ihop till ett prov på 24 uppgifter,
det är samma uppgifter i alla länder.

Inför tävlingen
Vi övar på proven enligt EPA modellen, detta gör att de får tänka först enskilt, höra, se och diskutera
med andra och sen hela gruppen och då går vi igenom svaren.

Testa detta om ni inte har gjort det förut, många uppskattar det och man ser förmågor hos en del
elever som man inte ser med vanliga prov.


Här är två av uppgifterna år 2017

1111 · 1111 = 1234 321
Hur mycket är då 1111 · 2222
A: 2468642 B: 2345 432 C: 2234 322 D: 3 456543 E: 4 321234                       Finland


I en handbollsmatch gjorde fyra spelare mål. Ingen gjorde samma antal som någon av de andra.
Mia var den som gjorde minst antal mål. De tre andra gjorde tillsammans 20 mål.
Vilket är det största antal mål som Mia kan ha gjort?


A: 2    B: 3 C: 4      D: 5 E: 6                                                                  Norge


Av: Karin Nilsson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning