Digital matematik
 
           
Om man vill variera sin matematik och samtidigt använda digitala verktyg i sin matteundervisning så har jag ett roligt och lärorikt tips. Kanhända att några av er redan testat men det går att utveckla arbetet hur mycket som helst.

                                       Bildresultat för google earth


Med hjälp av Google Earth kan man skapa många intressanta lektioner i matematik. Främst när det gäller geometri. Här kan man söka på berömda byggnader och platser runt om i världen och med en inbyggd mätfunktion ta en massa intressanta mått på dessa. Man kan ta reda på omkretsen, arean, former, kroppar och mäta på diverse sätt. Man klickar bara på en liten symbol som ser ut som en linjal till vänster på Google Earth-sidan. När man klickat på symbolen kan man med ett tryck på skärmen eller klick bestämma vilka sträckor som ska mätas.

För yngre barn kan man kanske börja med att mäta sidorna (längd och bredd) och sedan arbeta med begreppet omkrets för att senare bygga på med mer avancerade beräkningar.  Denna mätfunktion finns också på Eniro.se när man klickar på flygfotokartor. Här är det dock endast svenska kartor som finns att tillgå.

Jag har endast testat detta på högstadieelever men det bör fungera även på yngre elever.

 Vi började enkelt och i närmiljön genom att uppskatta hur stor omkrets ÄBC hade. De fick sedan göra en digital mätning där de mätte och jämförde. Arean av taket och skolområdet följde på detta. Hur lång väg har du hem? Fågelväg och verkligt avstånd. Hur långt har du då cyklat/gått till skolan på en vecka? På ett läsår? Det går som sagt var att hitta på oändligt med uppgifter.

Därefter har vi varit runt om i Sverige och besökt en del kända byggnader som Stockholms slott och Globen. Här blev det lite krångligare när vi skulle bestämma omkretsen av en rund byggnad vilket är svårt att mäta digitalt. Då fick de istället ta fram sina kunskaper om cirkelns omkrets.

Vid nästa tillfälle när vi arbetar med Google Earth ska eleverna få arbeta med pyramiderna i Giza.  Omkretsar, volym och höjd. Pyramidformen gör att man med hjälp av Pythagoras sats kan räkna ut höjden vilket är svårt att mäta digitalt.  Då ska eleverna få tillämpa nyinförskaffade kunskaper för att också få se nyttan av att känna till den gamla grekens teser.

                                                Bildresultat för pyramid bild
                                                 

Man kan ju också koppla matematiken till So. Det finns faktarutor och länkar som dyker upp om det mesta man söker på och här kan man också hitta på andra uppgifter som ger andra kunskaper. Kan bli kul att kunna allt om ex Vita huset. Både byggnadstekniskt, historiskt och nuläge. Matte, historia, samhällskunskap och kanske teknik i en bra ämnesövergripande mix.

Just det här med att uppskatta längd, omkrets, avstånd mm har jag sett brister hos många äldre elever.  De är ganska långt från de verkliga måtten. Därför tror jag det är viktigt att låta dem uppskatta först och sedan ta diskussioner i klassen om vad som är rimligt. Det gäller att få en känsla för längder. Hur långt är  10 m? 100 m? 1 km?

                                                    Bildresultat för fundersam                           

När man mäter så fungerar det med både Chromebook, Pc, Ipad och mobiler. Det är dock smidigast med de två förstnämnda då det enligt mig är svårare att mäta med fingertryck på skärmen. Jag tycker det är lättare att klicka med datormusen eller på styrplattan. Det hela kräver lite träning och man får testa sig fram samt göra om mätningen ibland. Eftersom det bara går att mäta räta linjer så blir väl inte vissa mätningar exakta. Där får man ha lite överseende.

Inledningsvis kanske man bör göra några övningar gemensamt med hjälp av projektorn för att visa hur man gör.

Nu är det bara att testa och sedan hitta på lämpliga övningar som passar era elever. Jag tror att många elever kommer att tycka att det här är ett roligt sätt att lära och förkovra sig i geometri.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning