Vad har lågprofildäck med matematik att göra?


Under vårterminen går hela kollegiet en fortbildningskurs i språk och kunskapsutvecklande arbetssätt. Tanken är att arbeta språkinriktat i alla ämnen och att detta ska vara till gagn för flerspråkiga elever likväl som elever med svenska som modersmål.
  Att elevernas kunskaper i svenska varierar är något jag som matematiklärare lagt märke till, speciellt då det inte går som man tänkt sig. Elevernas svårigheter i matematik kan ha en rad olika orsaker som till exempel dyslexi, dyskalkyli, matematikångest - jo, det finns global forskning på området! (vilket är intressant för jag har aldrig hört talas om exempelvis geografiångest) och även deras tidigare skolgång förstås.
  Den kanske vanligaste anledningen till att matematik blir svårt är som jag upplever det just språket runtomkring. Räkna kan de men texten runt om ställer till det både för flerspråkiga elever och elever med svenska som modersmål. Inte så konstigt eftersom språket är vårt viktigaste arbetsverktyg. Häromsistens fick jag uppleva språkets betydelse på ett riktigt härligt sätt i årskurs ett i en grupp med bygg- och fordonselever. De har fått olika problemlösningsuppgifter där byggelevernas uppgifter handlade om trappmatematik. Hur ska en trappa vara utformad för att vara bekväm och säker att gå i? Det finns givna matematiska formler för detta. Hur hanterar jag en formel och vad får det för konsekvenser i min yrkesutövning? Detta var visserligen intressant men jag ska istället berätta om fordonselevernas arbete.
  Deras uppgift handlade om däck och det var här det blev så spännande för mitt i att de från början tyckte att de visste vad olika sorters däck har för siffror och beteckningar så hamnade vi i en rad nya frågor. Vad innebär däckprofil? För att ta oss an det behövdes olika mått. Var sitter bredden på ett däck? Medan jag hade fullt sjå att förklara för elev ett att det är bredden på den del som hjulet står på som menades, kom en annan elev och sa - Ja men det är ju bredden på slitytan du menar! Och vips hade vi två olika sätt att beskriva, från mina vardagsord till en mer fackmässig beskrivning av begreppet. Nu har både jag och elev ett utökat vårt ordförråd samtidigt som elev två fick uppleva lyckan i att vara den som satt med viktig kunskap - ryggen blev lite längre faktiskt!
  Vi stötte på flera begrepp som behövde förklaras, var är däckets höjd? Däckets tumstorlek -  vad är det för mått? Om man tar däckets höjd / bredd så får man hur stor andel höjden är av bredden. Det är just så vi räknar procent, alltså kan vi göra det till procenttal och detta är däckets profil. Vi lärde oss att om däckets profil är mellan 50% - 70% är det ett lågprofildäck och det är ju något ungdomarna vill ha eftersom det är snyggt. Hur praktiskt är det då? Vi tittade på bilder av däck med låg profil och högre profil och jämförde. Det blev bra samarbete i hela gruppen då man använde varandra som informationskällor. Eleverna upptäckte att de faktiskt kan ha nytta av matematik i yrket och att det finns matematik  dolt i saker de inte tänkt på. Dessutom kom vi fram till att de förutom problemlösning även jobbat med matematiska resonemang och en hel del kommunikation, fast de inte hade tänkt på det!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning