NYA TIDER, ANDRA KUNSKAPER?



När man har arbetat som lärare under många år som jag gjort, ställs man ibland inför överraskningar man inte räknat med. Man tar vissa saker för givet eftersom det alltid fungerat förut. Själv fick jag en lektion i att tiderna förändrats och att jag själv inte riktigt hängt med i hur många tonåringar lever sina liv idag.

Sannolikhetslära i år 8 stod på programmet. Där skulle vi först räkna på sannolikheter med en tärning, vilket som vanligt fungerade bra i klassen. Sedan var det dags att räkna på sannolikheter med hjälp av en kortlek. Såvitt jag kommer ihåg brukar heller inte detta vålla några större svårigheter för flertalet. Nu var det tvärstopp för en ganska stor del av klassen. Vad är färg? Vad heter färgerna? Hur många kort finns i en kortlek? Hur benämner man korten?

Helt plötsligt insåg jag att nästan hälften av eleverna inte hade kunskap i hur en kortlek är uppbyggd och fungerar. Då blir det svårt att räkna på sannolikheter. Efter en längre diskussion i klassen visade det sig att många elever aldrig spelade kort eller var bevandrade i kortspelandets konst. Det gällde också vanliga brädspel. Fritiden och rasterna användes till andra aktiviteter. Det var heller inget som en hel del gjort hemma med familjen.

Nästa lektion blev en genomgång av kortlekens uppbyggnad och prat om olika kända kortspel. Vissa elever tyckte att det var lite pinsamt att inte kunna detta, men eftersom de inte var ensamma om detta släppte dessa känslor. Nyfikenheten växte att kunna några klassiska kortspel. Fyra vana kortspelande elever fick uppgiften att vara instruktörer på nästkommande lektion och att lära ut ett bestämt kortspel. Vi spelade bland annat Skitgubbe, Gris, Finns i sjön och Poker (utan pengar). Alla fick då en grundkurs i hur några kända spel spelas. Det här gav nog också några elever ett växande självförtroende och en chans att kunna delta i den här typen av sociala sammanhang. "Jag brukar säga att jag inte vill spela kort men egentligen kan jag inte" sa en elev till mig.

Sannolikhetsläran med kortleken gick då såklart lättare vid nästa tillfälle!

Nya tider, andra kunskaper! Det kan vara svårt ibland att hänga med i utvecklingen och att inte ta saker för givet. Det här gav mig en tankeställare som jag ska försöka ta med mig i mitt framtida lärarjobb. Eleverna är inte de samma som förut och det är väl på både gott och ont. Hur som helst inte mycket vi kan påverka förutom att anpassa oss och möta dessa elever på bästa sätt.

Nu förstod jag också varför intresset för den gemensamma spelhörnan varit så svalt just i denna klass.

Kommentarer

  1. Härligt Erik! Inte alltid så lätt uppvaknande att förstå att allt inte är vad det har varit. Men det är väl det som är så kul med det här jobbet, hela tiden nya lärdomar. Vilken bra lektion det blev till slut när eleverna lärde sig både kortspel och sannolikhetslära.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning