Eleverna - en viktig resurs


En viktig del i vårt uppdrag är att få våra elever att växa som människor. För att utveckla eleverna på den nivå de befinner sig kan jag ge dom ett ledarskapsuppdrag, de elever som känner sig bekväma med momentet utmanas genom att handleda mindre bekväma elever.  Detta syftar till att skapa delaktighet och gemenskap i gruppen.

Denna lektion stod fotboll på schemat, vid samlingen bestämde vi tillsammans lektionens upplägg. Efter samlingen kommer två elever fram till mig och säger att de inte vill delta, de vill göra något annat. De säger att de inte gillar bollspel och just fotboll är det värsta de vet.

Vi gjorde en uppgörelse att de i alla fall skulle delta under uppvärmningen och på de olika övningarna. Just spelet kunde de idag hoppa över och istället fortsätta jobba på att bli vän med bollen. De tyckte det var en okej deal och lommade iväg till gruppen.

Jag visste sedan tidigare att några av eleverna i klassen inte kände sig speciellt bekväma med bollar, så jag hade utmanat några andra elever att vara ett stöd och få dessa elever att våga bekanta sig med fotbollen. De antog utmaningen och löste uppgiften på ett övertygande sätt. De fick de ovana eleverna att passa, ta emot passningar, dribbla och till och med nicka bollen. Jag såg att de blev mer och mer vän och bekväma med fotbollen. En hel del skratt bjöd de även på.

När jag sedan sa att vi skulle avsluta med lite spel ställde alla upp sig på rad för att bli indelade i lag. Även här under spelet fick eleverna olika uppdrag, de mer bekväma eleverna skulle se till att få hela sitt lag delaktigt, det vill säga få igång ett spel, peppa, instruera etc.

Under det avslutande spelet la jag märke till att de två eleverna, som ansåg att fotboll var det värsta de visste, deltog fullt ut i spelet samt inte gärna ville byta.

Känslan hos mig som lärare när dessa två elever i samlingen efter lektionen räcker upp handen och säger att fotboll är roligt och frågar om vi kan spela även nästa lektion, den känslan är helt obeskrivlig! Grymt jobbat av eleverna som antog min utmaning, tillsammans lyckades vi!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning