Matematik, enheter

Enheter,skala och km/h åk 6


Vilka problem man stöter på i en klass, allt från de som med bravur kan omvandling av enheter
och förstår skala utan hinder, till de som sitter och funderar, hur många dl går det på en liter.
Spridningen är stor på förkunskaper i en klass.


Under tre veckor har jag och klass 6 tagit oss an detta. Vi har sedan tidigare pratat om prefixens
betydelse, förstår man hur det hänger ihop så löser man omvandlingen lättare.
Vi började med att titta på vilka olika enheter man stöter på och sen satte vi dem i systemet med prefix,
och då såg många elever den kopplingen. Jag som lärare tror då snabbt, ja nu fixar de det,
men aj vad man bedrog sig. Eftersom omvandlingen sker från olika storlekar och då kunna se
positionssystemets betydelse, var sitter decimaltecknet.
Likheter i olika enheter, ex liter och dm³.
Vi har under veckorna experimenterat och diskuterat, arbetat enskilt och i grupp.
Spännande diskussioner bland eleverna, många har varit bra på att förklara för varandra
hur det hänger ihop.












Skala
Att förstå att om skalan är 1:15 är det detsamma som 1 cm på ritningen eller på kartan betyder  
15 cm i verkligheten, det är inte så lätt att förstå. En elev ville ha hjälp, funderade en stund och sa
“ska jag multiplicera eller dividera, jag se inte mönstret, detta är svårt”.
Vi tog fram kartboken och tittade, där var det många nollor,
vi benade ut och gjorde skalans mått på kartan mer lättfattad, då såg eleven hur det hängde ihop.




Hastighet
En bil kör med en hastighet av ??? km/h.
Har sett i många år att km/h är svårt att förstå. Frågan var “Jag kör 60 km/h,
hur långt kör jag på 40 min? Att kunna se vad det står, jag åker 60 km på en timme,
dela upp timmen och se vad kör jag på halva timmen eller en tredjedels timme.



Ja, det är vad jag har brottats med under tre veckor.          Karin Nilsson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning