Kreativitet och lärande

Kreativitet och lärande


Skolverkets rekommendationer är att läs-och skrivinlärningen ska varieras med många olika metoder för vi lär på olika sätt.
I läroplanen för grundskolan kap 1 står att, Skapande arbete är en väsentlig del i det aktiva lärandet, särskilt under de tidiga skolåren.
Hos oss på lågstadiet är ämnesövergripande  arbetssätt centralt i undervisningen. Vi använder oss bland annat av bildframställning, musik och drama  i olika tema när vi lär nya saker. Kreativ pedagogik kombinerar upplevelser, känslor, reflektioner och faktakunskaper på ett sätt som leder till fördjupat lärande och ökad inkludering. Och så blir det ju roligare, och då lär vi ännu mer.


I detta inlägg vill jag visa hur man i första årskursen kan arbeta på ett ämnesövergripande och kreativt sätt. Genom att skapa
kan eleven till exempel förklara och visa vad de lärt sig genom en bild. I mitt exempel nedan gäller det NO. Jag vill också delge hur vi arbetar skapande och kreativt med den tidiga bokstavsinlärningen och visa några bilder som exempel på det.


I höstas arbetade vi med Tema Jord, samtidigt arbetade vi med bokstaven S i svenska.  Vi kombinerade då bokstavsinlärningen,
Ss som i solros med att i ämnet NO studera solrosen i ett närmare perspektiv. En elev tog med en solros till skolan. Solrosen blev efterhand allt mer vissen. Vi diskuterade Solrosen livscykel och arbetade då mot det centrala innehållet i NO för årskurs 1-3 som handlar om Växters livcykler.  
Så här blev resultaten av vårt ämnesövergripande och kreativa arbete kring detta.


Här har vi studerat hur en solros ser ut och sedan målat solrosor i akvarell. Ss som i solros.


Så här såg det ut när eleverna med en bilduppgift i ämnet NO, även denna i akvarell visade att de kunde förklara Solrosens  livscykel.


Undervisningen i bild ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa (Kursplan - Bild). I vårt bokstavsarbete med bildframställning får eleverna pröva på teckning, måleri modellering och konstruktion. Här kommer några exempel på våra arbeten.


                                                            
Vv som i vante (Klippövning)    
Ää som i äpple (Äppeltryck)




   






Dd som i drake ( Ritskola ur litteraturen: Konst genom enkla geometriska former)                                     



Åå som i åsna (bokmärke i
pappersvikning).









Kk som i katt (konstruktioner med toarullar)
















Uu som i uggla (modellering i lera)

Att det finns många olika sätt att ta in och föra ut kunskap på är alla medvetna om, och även att vi bäst lär oss genom att få använda flera sinnen. Jag tror det är viktigt att tänka på att det är skillnad mellan att ha undervisning i estetiska ämnen, såsom bild, musik, drama, jämfört med att ha undervisning genom de estetiska ämnena.


Kommentarer

  1. Så kul det ser ut, toppen att använda alla sinnen för inlärning.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder!
    Jag håller med dig om att det är stor skillnad i att ha undervisning genom de estetiska ämnena än i de estetiska ämnena. För mig är det obegripligt hur man kan göra bra undervisning utan att tänka estetiskt. Det skulle vara mer estetiska timmar i skolan för alla barn/elever oavsett ålder. Om vi ska hjälpa barn/elever att utvecklas och få ett bra självförtroende måste de få jobba mer estetiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att vi lär oss mer när vi får använda alla våra sinnen. Att man arbetar kreativt i dom mer abstrakta ämnena tror även jag ger våra elever chansen att ta till sig kunskap på ett mer fördelaktigt sätt. Vilka fina konstverk ni har skapat tillsammans!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning