Jag hade svårt för mig i skolan...


Jag har arbetat inom vuxenutbildningen i drygt 20 år. Mycket har förändrats under denna tid, inte minst ökningen av antal elever, idag har vi ca 330 elever inskrivna i vuxenutbildningen på vår skola.

Det finns många anledningar till ökningen av vuxenutbildningen:
* Långvarig arbetslöshet
* Möjlighet till karriärbyte
* Utbildningen ökar möjligheten till en tillsvidareanställning
* Många nyanlända

Det är inte ovanligt att jag i mitt första möte med elever på vuxenutbildningen möts av kommentarer som:
* Jag hade svårt för mig i skolan
* Jag är dålig på...
* Jag var mobbad i skolan
* Jag kan inte...

Till detta ska läggas elevernas olika förutsättningar:
* Liten/ingen skolbakgrund
* Nyanlända med akademisk utbildning
* Kunskaper och erfarenhet som spänner om många områden
* Dålig självbild
* Många med olika funktionsnedsättningar/psykisk ohälsa

Att studera som vuxen innebär en investering i sig själv. Vuxeneleverna ställer med all rätt stora krav på undervisningen. En extra rast på 20 minuter för att chilla uppskattas inte, de är ju här för att lära. Vuxna har till stora delar redan format sin identitet och omvärldsuppfattning, som gör att jag som lärare ifrågasätts, detta ger ofta givande diskussioner i klassrummen.
Även vuxna behöver känna trygghet och uppleva att skolan stöttar i deras studier. Relation lärare - elev är viktig. Läraren lägger mycket tid på att skapa god stämning i gruppen och se varje elev. 

Vuxna har mycket kunskap och erfarenhet från yrkeslivet, tidigare studier och privatlivet. Dessa kunskaper är vi skyldiga att ta till vara genom att jobba med validering. Det finns flera utmaningar att förhålla sig till när man jobbar med validering men också otroliga vinster för elever och samhälle. Till detta kommer jag att återkomma i kommande blogginlägg.

Att stimulera vuxnas lärande och bidra till deras ökade självkänsla kräver en väl genomtänkt undervisning som bygger på trygghet, elevernas erfarenhet samt stora ämneskunskaper hos läraren.

Vi som lärare bör ha klart för oss vilken avtryck vi sätter hos eleverna. Ett avtryck som sitter kvar hela livet. Vi har alla haft relation med lärare och kan direkt säga vilka lärare vi minns med en positiv/negativ känsla. Ett negativt avtryck ger en negativ syn på skola och lärande och som kanske också överförs till de egna barnen.

Som lärare på vuxenutbildningen får man ju vara med om många fantastiska stunder där man förstår att lärare och skola har bidragit till att förändra individens negativa självbild och lärande till en positiv bild och ökad självkänsla. Den som vid första mötet sa ¨det här kommer inte att gå¨säger efter avslutade studier ¨det här är det bästa jag gjort¨




Kommentarer

  1. Vilket härligt jobb du har, jag blir glad när jag läser till inlägg. Du har helt rätt i att vi lärare lämnar avtryck som består, därför är det så viktigt att vi skapar goda relationer och gör allt för att alla elever både små och stora ska få en positiv självbild.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning