Skapa film i skolan!

Vi är mitt uppe i ett arbetsområde där vi arbetar med jordens utveckling från Big bang till istidens slut. Vi kallar det för tema urtiden. Den här veckan har vi kommit fram till en av de mest spännande perioderna, om eleverna får bestämma i allafall - tiden då dinosaurierna levde. De stora jättarna har den här veckan skapat stor motivation för lärandet i min årskurs 2. Det är inte alltid som eleverna arbetar spontant under rasterna för att fortsätta det vi startat upp inne i klassrummet! 

Som lärare vill jag naturligtvis skapa motivation för lärandet och att det ska starta kreativa processer i undervisningen där eleverna blir engagerade. Den här veckan har uppgiften varit att skapa en film om dinosaurier. Vi använde den här gången appen iMovie för Ipad och eleverna fick arbeta enskilt, i par eller i grupper om tre och tre. Det är viktigt att ge en struktur för hur arbetet ska gå till så att eleverna kan vara förberedda inför uppgiften. Meningen är ju också att eleverna på detta sätt visar oss lärare sina kunskaper. Vi startade med en genomgång där vi visade att eleverna skulle starta med att skapa bakgrunder och figurer till sina filmer. Därefter ska eleverna skapa ett manus för sin film där de tänker igenom början, handling och avslut samt hur de ska filma sina scener. Det sista eleverna gör innan filmen är klar är att redigera den - bl a klippa, lägga till ljud och effekter och kanske också text till sina scener. Vi avslutade arbetet med att ha filmvisning för klassen. Alla var väldigt nöjda med sina filmer och  många uttryckte att de gärna skulle vilja fortsätta med att göra fler filmer förstås!









Som lärare får jag delaktiga elever som är motiverade och aktiva i sitt lärande! De skapar också något de kan visa upp och där jag som lärare kan se deras kunskaper, både ämneskunskaper men också hur de hanterar olika lärprocesser som tex att använda digitala verktyg. En grupp skapade också två versioner av sin film, en som spelades in på svenska och en som spelades in på arabiska. Detta arbetssätt skapar arenor för inlärning av språk när eleverna är flerspråkiga i klassrummet!
//Jenny Melberg


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning