Mer rörelse åt våra barn och ungdomar!

Från och med den 1 juli 2019 träder nya ändringar i kraft vad gäller timplaner. Den garanterade undervisningstiden i matematik ska öka med 105 timmar, och 100 timmar för idrott och hälsa. 

Regelbunden fysisk aktivitet är en grundförutsättning för fysiskt och psykiskt välbefinnande. En stor andel av våra svenska barn och ungdomar rör sig för lite, detta är ett faktum som vi i skolan måste ta ansvar för. Den tekniska utvecklingen med mobiler, data, internetspel och sociala medier har förändrat fritidens rörelselandskap och drastiskt minskat den spontana rörelseaktiviteten. Skolan får då en viktigt roll, här når vi alla barn mellan 6-19 år!
Forskning visar att viljan att röra på sig måste byggas upp i tidig ålder. Barn i årskurs 1-3 rör sig spontant mer, till exempel på rasterna, än de äldre eleverna. Men i samband med bland annat puberteten, sker en förändring och i högstadiet rör sig många elever betydligt mindre än de gjort tidigare. Många barn slutar också med föreningsidrott när de blir lite äldre. Det finns också en stor grupp elever som av olika skäl inte kan eller har möjlighet att delta i föreningsverksamhet. Här välkomna då det nya förslaget med mera rörelse till våra barn och ungdomar, och förslaget ligger också att timmarna bör förläggas i årskurs 6-9. Önskvärt är också att försöka få till lite rörelse varje dag, detta kanske kan komma att bli en utmaning, men det är väl alltid lite spännande...!


Att våra barn och ungdomar ska röra på sig är otroligt viktigt, men glöm heller inte bort hur viktig det är att de också får lära sig att koppla bort och av. Den fysiska aktiviteten är precis lika viktig som avkopplande och medvetna. Yoga och mindfulness leder till ett ökat välmående hos våra barn och ungdomar på flera plan.





Kommentarer

  1. Det var intressant att läsa det du skriver.
    På lågstadiet känner jag att vi behöver bli bättre på att ta tid
    till yoga och mindfulness.

    SvaraRadera
  2. Intressant och välkommet med mer rörelse i skolan.

    SvaraRadera
  3. Att rörelse går hand i hand med det psykiska välmåendet håller jag helt med om. Jag har någon form av rörelse i mitt klassrum varenda dag men jag är sämre på att få in avslappning och mindfulness i min undervisning. Har du några tips på böcker eller appar som man kan använda sig av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det kommer nu i mitt inlägg för dagen! Lycka till med avslappningen oavsett form.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning