Mer rörelse i skolan


Mer rörelse i skolan!
Nu kommer vårt första inlägg i bloggen och vi som skriver är utvecklingspedagoger för fritidshemmen i Hagfors kommun. Lärarna som undervisar på fritidshemmen ingår i en kommunövergripande lärgrupp som samlas en gång i månaden. Genom kollegialt lärande driver vi skolutveckling tillsammans, fokusområdet för detta läsår är digitalisering samt ”riktade insatser för nyanlända elevers lärande”. Just nu genomförs skolverkets webbkurs Fritidshemmets uppdrag. Webbkursen ger ett stöd i att utveckla undervisningen i fritidshemmet och bidrar till en gemensam bild av det kompletterande och kompensatoriska uppdraget. Kursen ger också stöd i arbetet med digitalisering och flerspråkiga elevers lärande, för att dessa perspektiv ska bli en del av fritidshemmets undervisning. På detta sätt sammanlänkas lärgruppens arbete med hela skolans utvecklingsarbete  -“Riktade insatser för nyanlända elevers lärande”.

Vi kommer att i våra blogginlägg bland annat presentera undervisningsstoff från verksamheterna i vår kommun som består av sex avdelningar. Först ut blir Älvstranden Bildningscentrum F-3 där den lärarledda rörelsen har blivit en daglig aktivitet - fyra gånger i veckan. Det är rektor Lasse Eklund som varit initiativtagare till satsningen och till den samverkan som sker mellan skolan och fritidshemmet. Fritidspersonalen på avdelningarna Forsen och Hagforsen är de som leder undervisningen under aktiviteterna som sker på skoltid. Upplevelsen av att se ett hav av elever och personal som rör sig i takt till musik är mäktigt, anser många. Några i fritidshemmens personalgrupp har tagit del av en föreläsning som SISU anordnat i ämnet. 
Vad säger forskningen?  
Två lektioner extra fysisk aktivitet i veckan hjälper barn att lyckas bättre i skolarbetet. Det visar en studie av 2000 femteklassare som forskare vid Sahlgrenska akademin genomfört. – Resultaten är så pass samstämmiga att vi anser oss ha vetenskapligt stöd för vår slutsats, säger forskaren och neurologen Thomas Lindén vid Sahlgrenska akademin i ett pressmeddelande. (Lärarnas tidning)

Naturligtvis finns det två sidor på ett mynt, men stor del av den forskning som har gjorts verkar vara övervägande eniga om att rörelse har en positiv effekt på inlärning. 



Riksidrottsförbundet har nyligen fått i uppdrag av regeringen att göra rörelsesatsningar i skolan. Fritt citerat så menar riksidrottsförbundet att det är vår gemensamma skyldighet att ge våra barn de allra bästa förutsättningar till ett långt och hälsosamt liv. De vill genom samverkan med skolan skapa bättre möjligheter till daglig rörelse och bidra med att skapa vanor som kommer att inverka på elevernas mående och hälsa, nu och senare i livet. 


Satsning på rörelse överensstämmer med skolans uppdrag. I läroplanen LPO 11 står “skolan ska även sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen”  

Fritidshemmen lyder som bekant under samma läroplan och en av  fyra punkter i Fritidshemmets centrala innehåll är:

Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse.


Genom satsningen på Älvstranden Bildningscentrum kan vi tydligt se hur man enkelt kan samverka mellan olika verksamheter inom skolan, ett lysande exempel på synsättet - en samlad skoldag. 




Några röster från elever:


-tycker det är kul

-just dance är kul
-roligt göra något annat en stund
-man får röra sig
-det går lättare att läsa sen 






Om någon vill fördjupa sig i ämnet -läsa mera eller se film, så finns några länkar här nedan.



Tills vi hörs igen, ha det bra! Ta tillvara alla möjligheter till rörelse!


Eva-Lena Nilsson och Kerstin Haglund

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning