Det viktiga uppdraget

Att jobba med människor är ett oerhört givande arbete men även ett arbete som kräver mycket av förståelse och lyhördhet. Under många år arbetade jag inom vården som undersköterska innan jag bestämde mig för att gå vidare. Valet att bli lärare var inte självklart, däremot var det ingen tvekan om att jag ville fortsätta med ett yrke som innehåller dagliga möten med människor som på något sätt behöver min hjälp. Sedan jag valde att det var unga vuxna jag ville spendera mina arbetsdagar med påminns jag ofta om hur roligt och dynamiskt jobb jag har som gymnasielärare i svenska och religion.

Inom svenska och religion krävs det att elever resonerar, reflekterar och analyserar kring ämnen som kan vara känsliga i olika avseenden. För att få elever att utveckla detta krävs en trygghet vilket jag tror uppkommer genom goda relationer mellan både klasskamrater och lärare. Att till exempel våga prata inför en grupp är för många ett svårt och obehagligt moment och då krävs det trygghet. Skolan är något vi alla har en åsikt om och jag önskar att elever ska få känna att tiden vi spenderat tillsammans är positiv och en tid de kan minnas med glädje.

I mitt uppdrag som förstelärare i läs- och språkutveckling jobbar jag mycket med olika strategier och modeller för hitta lösningar.  Jag vill att eleverna ska nå bästa möjliga kunskapsutveckling vilket inte betyder att alla behöver samma stöttning. För mig handlar utveckling att man utmanar eleven och har förväntningar som är rimliga, dvs vare sig för låga eller för höga vilket gör att varje elev har individuella behov. Genom kontinuerlig feedback ger man varje elev de verktyg som behövs för att ta nästa steg i sin utveckling. 

I försteläraruppdraget har jag påbörjat ett arbete med pedagogerna på SI och IMAS/IM för att tillsammans komma fram till bra metoder att arbeta med vad gäller läs- och språkutvecklingen. Jag kommer under våren att tex. hålla i lektioner på SI för att dels "bygga en bro" till gymnasiet men även visa hur en lektion på gymnasienivå fungerar både språk- och innehållsmässigt. Det ska bli riktigt roligt!

Under detta läsår går jag och ytterligare tre kollegor från ÄBC en kurs i Stockholm för att slutligen bli utbildare i språk och kunskapsutvecklande arbetssätt, SKUA. Detta går hand i hand med den kompetensutveckling som pågår under vårterminen i Urval 4. Jag ser arbetet med flerspråkighet som ett viktigt uppdrag och något som berör oss alla som jobbar i skolan då vi dagligen möter elever med ett annat modersmål än svenska i våra klassrum. Vi behöver se elevers flerspråkighet som en resurs och inte ett hinder i undervisningen, och jag har sedan vi påbörjade vår kompetensutveckling på skolan mött många kollegor som blivit medvetna om vilket fantastiskt jobb de gör. De inser att de faktiskt jobbar med "translanguaging" i sina olika undervisningssituationer, oavsett om det är på teoretiska eller praktiska program.  Det är en bra början på ett fortsatt viktigt utvecklingsområde som kommer att gynna alla våra elever, oavsett modersmål. En intressant vår väntar oss!

















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning