Världens bästa jobb

Jag vill fortsätta mina tankar kring min roll som pedagog i förskoleklassen, som jag skrev om i förra blogginlägget. Vad är det viktigaste att inrikta sin verksamhet på under läsåret. Jag vill beskriva och ange några av de områden som ska förbereda eleverna för fortsatta skoltid och framför allt årskurs ett.
Få eleverna att vara självständiga när det gäller toabesök, av och påklädning, hur man beter sig vid maten och hur skolans rutiner fungerar.
Skapa en sammanhållning och trygghet i gruppen, som kommer att vara en grupp genom hela grundskolan.
Få eleverna att fungera i klassrummet, visa hänsyn och att vara en bra kamrat

Väcka lusten och motivationen att vara nyfiken, vilja lära sig nya saker.

Våga prova på nya saker, berätta saker inför gruppen.

Låta eleverna möta grunden för läs, skriv och matematikinlärning.

Skapa förkunskaper, innan fokus ligger på inlärning.

Uppmärksamma och ge de elever som behöver extra stöd.

När jag ser att individuella elever blir trygga, hittar nya kamrater och att gruppen kan jobba tillsammans mot ett gemensamt mål. När någon för första gången skriver sitt namn, sjunger en sång för sig själv som vi har lärt oss eller ljudar ihop ett ord och skriver det sedan. 

Det är då känner jag att jag har världens roligaste jobb även om jag är “ljudtrött” när jag går hem.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning