Kartläggning i förskoleklassen





Hitta språket och Hitta matematiken är stöd för att kartlägga elevers kunskaper i matematiskt tänkande och språklig medvetenhet i förskoleklass. Materialen är obligatoriska att använda från den 1juli 2019
Bildresultat för kartläggning förskoleklass
Nu har eleverna gått 13 veckor i förskoleklassen och den kartläggning som vi är ålagda att gör under höstterminen är snart genomförda med alla 27 eleverna. Kartläggningen är ett stressmoment och påverkar arbetet negativt när vi ska skapa rutiner, trygghet och gruppkänsla för en grupp elever som kommer från fem förskolegrupper. 
Vi kan inte genom kartläggningen se något resultat från vår undervisning utan vi kartlägger/testar elever som vi knappt känner. Jag vill inte söka efter brister utan skapa förutsättningar utifrån elevens behov, intresse och erfarenheter. Det är reflektion/planering kring elevernas lärprocesser som jag ska koppla vardagsarbetet till de målformuleringar som finns i  Lgr 11. 
Jag vet att kartläggningen är tänkt som ett arbetsverktyg för att man ska få syn på de elever som inte kommer att nå de kunskapskrav som finns i årskurs 1 och 3. För mig har det och är det viktigt att följa elevernas utveckling men jag har svårt att se att jag genom kartläggningen på förhand kan inse vad de kan ha lärt sig två år senare.
Jag har svårt att förstå Skolverkets intentioner och övertro, att vi får bättre måluppfyllelse i årskurs tre genom att stressa både eleverna och oss pedagoger under elevernas år i förskoleklassen. Då fokus ska ligga på elevernas utveckling och skapa/bygga långvariga relationer 
När jag planerar årets arbete ligger tyngdpunkten på en helhetssyn där eleverna utvecklar bland annat sitt språk, mattetänk och sin sociala kompetensen i samspel med andra. Förskoleklassen ska vara ett år där eleverna ska våga söka kunskap och förståelse i en trygg och kreativ lärmiljö. 

Vi i förskoleklassen jobbar med processer/aktiviteter som utvecklar elevernas lärande/grupptillhörighet där jag har ett målstyrd tänkande som jag som pedagog vill uppnå. Men under aktivitetens gång kan ”målet” ändras på grund av elevernas intresse och nyfikenhet. Medvetenhet kring mitt förhållningssätt gör att jag kan se elevernas behov, intresse och utveckling. // Ann-Christin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning