Lära för livet


Nu ska jag berätta om ett för mig nytt arbetsområde som jag precis har avslutat, "Uppåt och framåt".  Det var både roligt och givande och handlade om elevernas framtidsmål, tankar om gymnasieval och kommande arbetsliv.

I början av terminen tog några elever i min klass i åk 8 upp en viktig diskussion: de frågade mig varför de i skolan inte får lära sig så mycket om hur de ska klara sig i livet framöver. Exempelvis detta med att fixa bostad, hur fungerar det att ta banklån, hur gör man när man ska söka ett arbete etc. Just där och då kände jag att jag inte hade något bra svar.

Jag strävar efter att i min undervisning hitta nya samarbeten/samarbetsformer, det kan exempelvis vara mellan olika ämnen eller andra aktörer. Detta för att försöka finna flera ingångar till elevernas intressen och motivation. 

Mina kollegor har arbetat med “Uppåt och framåt” under ett antal år och jag fick ta del av en hel del material och upplägg. Eftersom jag ser detta som ett mycket viktigt område, att eleverna redan nu i åk 8 blir medvetna om sina val och vikten av att ha ett mål ville jag verkligen försöka fånga deras intresse och motivation. Jag hade ju även elevernas önskemål om kunskaper inför vuxenlivet i bakhuvudet. Jag tänkte att det vore en bra idé att involvera den person på bygget som har mest kompetens och erfarenheter av detta, nämligen vår studie- och yrkesvägledare. Jag tog kontakt med henne och vi satte oss ner för att spåna och diskutera och kom fram till ett upplägg som kändes mycket spännande och värdefullt att få genomföra med klassen.

Eleverna har under denna period bland annat fått provat på att skriva ansökningsbrev, vi har diskuterat vilka egenskaper en arbetsgivare värderar mest och vilka frågor som är vanliga till arbetssökande. Som avslutning fick de prova på att gå på anställningsintervju, vilket de fixade galant!

Under arbetets gång har det kommit upp många viktiga och relevanta diskussioner som rör gymnasieval, val av yrke, hur det fungerar med boende när man flyttar och går gymnasieskola på annan ort samt hur man ska tänka med gymnasieval om man inte vet vad man vill arbeta med i framtiden. Det har varit guld värt att ha SYV med som kunnat svara och gett andra perspektiv på funderingarna.

Jag hoppas eleverna efter avslutat arbetsområde känner att de har lärt sig något som de har nytta av inför framtiden. Jag hoppas även att de har fått möjlighet att skapat en bra kontakt med vår SYV så att de vågar ta kontakt med henne angående frågor som rör deras framtid.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning