Bildresultat för betyg                     
                           
                             När finalen närmar sig

Då är det snart dags att summera matematikkunskaperna hos årets avgångsklasser. De nationella proven avslutas denna vecka och skapar viss ångest hos både elever och personal.

För de allra flesta av eleverna kan proven visa sig från den positiva sidan. Här har man en god möjlighet att visa vad man kan och i bästa fall till och med höja betyget man haft. Ingen större oro utan bara möjligheter. Men tyvärr är det några elever som under många läsår dansat på slak lina och som pga svårigheter eller tidigare brist på engagemang har anledning att vara oroliga. Nu ska det avgöras och nationella provet väger tungt. Det blir väldigt tydligt för eleverna på våren i nian att nu är det allvar. Några har nog inte förstått att finalen kommer snabbare än väntat och att man kanske skulle lyssnat på varningarna lite tidigare. Dessutom gjorde de preliminära antagningsbeskeden inte saken bättre för vissa.

Har jag som lärare gett eleverna vad de behöver och förberett dem för uppgiften? Har jag fokuserat på rätt saker i undervisningen? Har jag bedömt dem rätt tidigare? Kommer Nisse att klara sig? Kommer han att nå behörighet till gymnasiet?

Det är nu man förstår vilken makt man har som lärare. Min bedömning kommer kanske att påverka framtiden betydligt för några elever. Nationellt gymnasieprogram, priv-plats eller sommarlovskola? Ett extra år på IM? Det kan ligga i mina händer.
Här måste professionalismen råda och känslorna stå åt sidan för att det hela ska vara rättssäkert. Inte så lätt alla gånger. Särskilt svårt är det med de elever som verkligen gjort det de kan men där resultaten ändå kanske inte räcker till.

Under en ganska lång tid har vi repeterat, tragglat med gamla nationella prov, löst problemlösningstal och försökt täppa till kunskapsluckor. Men har det gått hem? Jag hoppas, men är långt ifrån säker, att det ska leda till att ALLA ska visa kunskaper i matte så att jag gladeligen kan ge åtminstone ett godkänt betyg.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning